مدیر‌کل بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس: چهره ایران در اروپا باید بازسازی شود

تبلیغات منفی علیه ایران باعث شده تا با وجود جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر، سابقه تاریخی و تمدنی غنی، مردم مهمان‌نواز و خون‌گرم و از همه مهم‌تر امنیت موجود در ایران، برخی از گردشگران اروپایی شناخت زیادی از این ظرفیت‌های نداشته باشند و در برنامه‌ریزی‌های خود کشورهای دیگری را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.  

 این درحالی است که در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای شناسایی ظرفیت‌های مهم ایران و نیز امنیت موجود به گردشگران خارجی خصوصا گردشگران اروپایی شده است. افرادی که به ایران سفر کرده‌اند، ایران را کشوری امن با مردمانی مهمان‌نواز و خون‌گرم می‌دانند که سفر به این کشور با این همه ظرفیت گردشگری و آثار تاریخی و باستانی می‌تواند یک سفر خاطره‌انگیز باشد.

فدریکو سوماروگا مدیر‌کل بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس یکی از افرادی است که در سفر به ایران این تجربه را کسب کرده و اعتقاد دارد تصویر ایران باید در اروپا بازسازی شود. اعتقاد او بر این است با معرفی جاذبه‌های گردشگری و آثار فرهنگی تاریخی ایران به گردشگران اروپایی می‌توان بسته‌های متنوع سفر به ایران را تعریف کرد و به بازسازی چهره‌ایران که از سوی برخی از رسانه‌ها مخدوش شده، کمک کرد.

در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، فرصت شد تا با فدریکو سوماروگا مدیر‌کل بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس به گفت‌و‌گو بشینیم. آنچه در ادامه می‌آید، گفت‌و‌گوی ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با مدیر کل بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس است.

چقدر با ایران آشنایی دارید؟

با وجود اینکه ساکن زوریخ هستم اما زیاد به ایران سفر کرده‌ام، در طول چهار سال گذشته بیش از سی‌بار برای توسعه روابط گردشگری بین دو کشور ایران و سوئیس سفر کردم.

چقدر در گسترش این روابط موفق بودید؟

به دلیل اتفاق‌های سیاسی اخیرا همه چیز برعکس شده، اما در حال حاضر تلاش می‌کنم به بازار گردشگری اطمینان دهم و همچنین می‌خواهم مردم ایران بدانند که سوئیسی‌ها به آن‌ها خوش آمد خواهند گفت. 

با توجه به جو سیاسی که علیه ایران وجود دارد، مردم سوئیس درباره سفر به ایران چه نظری دارند؟

سفر به ایران در سال‌های اخیر دوباره الهام‌بخش سوئیسی‌ها و بسیاری از توریست‌های اروپایی شده است. سفر کردن به ایران برای سوئیسی‌ها یک سنت است و این سنت تا اواخر سال 2019  همچنان رو به افزایش بود. البته با اتفاق‌هایی که در آغاز سال 2020 برای ایران افتاد، تنها زمان می‌تواند مشخص کند که در ادامه چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد.  فکر می‌کنم باید دوباره چهره ایران در اروپا و در سوئیس بازسازی شود، نه تنها از نظر سیاسی بلکه از نظر بین‌المللی.

مردم کشور شما چقدر با تاریخ و فرهنگ ایران آشنایی دارند؟

می‌توانم بگویم که اکثر افراد 40 تا 70 ساله به دلیل اینکه زیاد سفر می‌کنند افراد مطلعی هستند یا شنیده‌اند و می‌دانند که ایران کشوری است که فرهنگ و میراثی غنی دارد. در کنار صنایع‌دستی و طبیعتی که برای توریست‌ها جذاب است. هنگامی که به سو ئیس برمی‌گردم همه منتظر شنیدن داستان‌ها و خاطرات من از ایران هستند، چرا که می‌دانند ایران را دوست دارم.

خود شما چقدر با شهرهای تاریخی ایران آشنایی دارید؟ یا فرصت بازدید داشته‌اید؟

در 30 سفری که به ایران داشتم سعی کردم برنامه‌ای برای بازید از مکان‌های تاریخی شهر تهران و سایر شهرها نیز داشته باشم، به شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، تبریز، یزد و مشهد سفر کرده‌ام. همه زیبا بودند و گاهی احساس می‌کنم بیشتر از ایرانی ها بعضی از مکان‌ها را دیده‌ام.

 با توجه به اطلاعات زیادی که نسل جوان این روزها در شبکه‌های اجتماعی درباره ایران می‌بینند، آینده سفر سو ئیسی‌ها به ایران را چگونه می بینید؟

قضاوت در این باره سخت است آن هم به دلیل اتفاق‌هایی که خارج از ایران می‌افتد مانند اتفاق‌های سیاسی و تحریم‌ها، پیشگویی کمی سخت است چرا که همه این اتفاق‌ها تاثیرگذار هستند. اما می‌توانم به افرادی که دوست دارند سفر کنند، بگویم که بهتر است با فرهنگ ایران ارتباط برقرار کنند، از طرف دیگر با نسل جوان روبه‌رو هستیم افرادی بین 18 تا 25 که تجربه‌گرا هستند و دوست دارند ماجراجویانه ایران را کشف کنند، نه با تورهای سنتی. روبه رو بودن با این نسل جدید می‌تواند به این قضیه کمک کند.

نظرتان درباره صنایع‌دستی ایران چیست؟ علاقه‌ای به آن‌ها دارید؟

من به صنایع‌دستی ایران بسیار علاقه‌مند هستم. صنایع‌دستی زیادی در خانه دارم مانند فرش، سفال، زیورآلات، بشقاب و ... که تعدادی را هدیه گرفته‌ام و تعدادی را خودم تهیه کردم.   

به‌عنوان سوال آخر فکر می‌کنید ایران کشور امنی برای سفر است؟

نکته مهم این است که اگر مسافران به برنامه خود بپردازند و به توصیه‌های سفارت خارجه توجه کنند، همچنین از مرزها و مناطق حساس کشورها دوری کنند، دلیلی برای حس نا امنی وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398112632

برچسب‌ها