رئیس انجمن همکاری بین ایران و ترکیه: مردم ترکیه به سفر و بازدید از شهرهای ایران علاقه‌مندند

رئیس انجمن همکاری بین ایران و ترکیه اعتقاد دارد ظرفیت‌های گردشگری بین دو کشور می‌تواند یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری باشد.

حسین آریان می‌گوید: «مردم ترکیه با فرهنگ مردم ایران آشنا هستند و برای سفر به شهرهای مختلف ایران و بازدید از آن‌ها علاقه‌مند هستند.»

او که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی حضور پیدا کرده بود،با حضور در غرفه مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی و خبرگزاری میراث‌آریا، به سؤالات خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی پاسخ داد.

نظرتان درباره برگزاری این نوع نمایشگاه‌های گردشگری چیست؟

ازآنجایی‌که این چندمین بار است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنم، از اهمیت آن باخبرم. گرچه با مشکلاتی نیز برخوردیم، بااین‌حال زمانی که نتیجه مطلوب به‌دست می‌آید، مشکلات فراموش می‌شوند.

کشور ترکیه همیشه مقصد گردشگری ایرانی‌ها بوده، درباره جاذبه‌های ایران برای گردشگران ترک توضیح دهید؟

همان‌طور که می‌دانید کشور ترکیه ازنظر هزینه، فرهنگ و مسافت مطلوب گردشگران ایرانی است و این موارد ترکیه را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل کرده است. اما متأسفانه با وجود پتانسیل‌های ایران، عکس این اتفاق صادق نیست. به‌طور خاص درباره ازمیر صحبت می‌کنم، اکثر مردم این شهر با فرهنگ و با معلومات هستند، ایران را خوب می‌شناسند و علاقه دارند این آشنایی بیشتر شود. به‌عنوان‌مثال اعضای هیئت ما که از استادان یکی از دانشگاه‌های ترکیه هستند هنگام بازدید از ایران تمایل دارند خانه‌های مناطق بومی را ببینند. این علاقه‌مندی اکثر ساکنان ترکیه است که امکاناتش هم در ایران فراهم است. شهرهای تاریخی ایران را می‌شناسند و علاقه‌مند هستند از آن‌ها بازدید کنند. در حال حاضر آژانس مسافرتی نیز در ایران داریم که به‌صورت متمرکز روی جذب گردشگر از ترکیه کار می‌کند. یکی از دیگر از فعالیت‌های ما در انجمن همکاری بین ایران و ترکیه، تعامل با آژانس‌های مستقر در ازمیر است و ارتباط دادن آن‌ها با آژانس‌های مطمئن در ایران است.

نظرتان در خصوص ایده میراث‌فرهنگی برای تورهای ترکیبی بین ایران و ترکیه و به‌ویژه تور ترکیبی قونیه و خوی چیست؟

بسیار ایده جذابی است و با توجه به علاقه‌مندی ترک‌ها فکر می‌کنم در این زمینه استقبال و همکاری داشته باشند. درباره تورهای ترکیبی برای مسافران غیرترک و ایرانی که از کشور سومی می‌خواهند به ایران بیایند باید بین سه کشور هماهنگی ایجاد شود، کاری مشکل اما امکان‌پذیر است.

با توجه به نزدیکی فرهنگی و زندگی سنتی در دو کشور ترکیه و ایران، موضوع بوم‌گردی برای گردشگران ترک جذابیت داشته باشد؟

باید روی پتانسیل‌های کشورمان تمرکز کنیم مانند کویرگردی که برای آن‌ها جذاب و دیدنی باشد. بوم‌گردی نیز با توجه به فرهنگ نزدیک این دو کشور یکی از جذابیت‌هاست که باید از آن برای جذب گردشگر استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398112728

برچسب‌ها