نمایشگاه نقاشی‌های پشت‌شیشه آقاقاسمی‌ها در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

نمایشگاه نقاشی پشت‌شیشه و آیینه مرتضی آقاقاسمی، هنرمند پیشکسوت این حوزه و مرضیه آقاقاسمی از سوی معاونت صنایع‌دستی در ساختمان شماره یک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، در این نمایشگاه آثار نقاشی پشت شیشه، مرتضی قاسمی و مرضیه قاسمی که 26 بهمن ماه 98در ساختمان شماره یک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح و تا 30 بهمن‌ماه میزبان عموم علاقه‌مندان است، 21 اثر نقاشی پشت شیشه و آینه در موضوعات مختلفی همچون نقاشی‌های قاجاری، گل مرغ، خیال‌نگاری و تذهیب به نمایش گذاشته‌شده است.

مرضیه آقاقاسمی درباره سابقه فعالیت خود در این رشته هنری گفت: «14 سال است که درزمینه نقاشی پشت شیشه و آموزش، پژوهش و بخش صادرات این هنر فعالیت دارم.»

او درباره آموزش مجازی نقاشی پشت شیشه بیان کرد: «جزو اولین کسانی بودم که آموزش مجازی نقاشی پشت شیشه را خارج از مرزهای ایران گسترش دادم. در کشورهایی همچون استرالیا، آمریکا و فرانسه هنرجوهایی دارم که به‌صورت مجازی این رشته هنری را آموزش می‌بینند.»

این هنرمند درباره آموزش این رشته هنری به هنرجویان از رده سنی چهار تا 60 سال خاطرنشان کرد: «سال 95 به‌عنوان مدرس نمونه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتخاب شدم. تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و نشست‌های تخصصی مختلفی شرکت داشته‌ام، همچون نمایشگاه خارجی میلان در ایتالیا و در نمایشگاه‌های داخلی همچون نمایش آثار در سال 88 مجلس شورای اسلامی ویژه سران کشورهای مسلمان، نمایش آثار در سال‌های 88،91،81 در موزه نقاشی پشت شیشه، برج آزادی، خانه هنرمندان ایران، مجموعه فرهنگی هنری سعدآباد، نمایش آثار در جشنواره کیش، موزه ملی قصر، سفارت‌های مختلف و... شرکت داشته‌ام.

او با بیان اینکه هنر نقاشی پشت‌شیشه را از سن 14 سالگی نزد پدرش استاد مرتضی قاسمی آموخته است، خاطرنشان کرد: «پدرم حدود 65 سال است که به‌صورت حرفه‌ای در این هنر فعالیت دارد و از پیشکسوتان به نام این رشته محسوب می‌شود. ایشان از شاگردان حسین قللر آغاسی و هم‌دوره استادانی همچون مرحوم استاد فراهانی و استاد بیوک احمدی بوده‌اند.»

مرضیه آقاقاسمی با بیان اینکه استاد مرتضی قاسمی در طول این سال‌ها شاگردان زیادی را تعلیم و تربیت‌کرده‌اند که اکنون به‌عنوان مدرسان این رشته مشغول فعالیت هستند، افزود: «او بعد از سال‌های بسیار، غبار دودی را که روی هنر نقاشی پشت‌شیشه نشسته بود را زدودند و با آموزش مستمر در مراکز مختلف و برگزاری کارگاه‌های زنده بار دیگر این هنر را احیاء کردند.»

تاکنون دو اثر آوای عشق و خیال شیشه از نقاشی‌های پشت شیشه مرضیه قاسمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398112737

برچسب‌ها