کتاب «نیایشگاه تل چگاسفلی کاوش‌های فصل سوم» منتشر شد

کتاب «نیایشگاه تل چگاسفلی کاوش‌های فصل سوم» به قلم عباس مقدم عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه چاپ و منتشر شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سلسله گزارش های باستان‌شناسی سری دوم، شماره 1 «نیایشگاه تل چگاسفلی کاوش های فصل سوم» در 9 فصل به تشریح فعالیت های باستان شناسی در کاوش های فصل سوم نیایشگاه تل چگاسفلی می پردازد.

راهبرد میدانی کاوش، نتایج بررسی های آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی، نقشه برداری مجدد محوطه باستانی چگاسفلی، مدل سازی کارگاه های کاوش، اقدامات حفاظتی در فصل سوم کاوش، طبقه بندی سنگ ها بر اساس ارتفاع، طبقه بندی گونه های جانوری و... بخشی از عناوین مطرح شده در این فصل ها هستند.

عباس مقدم نویسنده کتاب و سرپرست کاوش های این محوطه در مقدمه ای بر فصل سوم کاوش تل چگاسفلی آورده است:

«با توجه به دستاوردهایی که طی کاوش های گورستان چگاسفلی به دست آمده است می دانیم که با نمونه ای دیگر از لندسکیپ آئینی مربوط به اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد روبه‌رو هستیم.

مدارک فعلی ما چشم انداز بسیار روشنی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد چگاسفلی در اختیار ما گذاشته است آنچه به طور مشخص می دانیم وجود مدارک سازمان یافته ای بوده از جامعه ای که درآن نقش مذهب و تشریفات مذهبی بسیار پررنگ بوده است. اما به خاطر جوان بودن پروژه پیش از تاریخ زهره به درستی نمی دانیم که چگونه عامل مذهب و انجام مراسم و تشریفات آئینی با قدرت سیاسی و اقتصادی جامعه هزاره پنجمی چگاسفلی در هم تنیده بود.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1398121237

برچسب‌ها