گردشگری جهان در آستانه ورود به یک بحران بزرگ

بدون شک کروناویروس (کووید 19) بر روی گردشگری دنیا اثری منفی خواهد گذاشت و پیش بینی‌های مقامات بر اساس تجارب گذشته از بحران‌های مشابهی مانند سارس یا اچ وان ان وان است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از سایت تراول دیلی نیوز، درنتیجه وحشت جهانی از ویروس کرونا، گردشگری در آستانه ورود به بحران بزرگی است که مدت‌زمان و محدوده‌اش هنوز مشخص نیست. این رخداد باعث سقوط آزاد بازار سهام به مدت یک هفته متوالی هم شده و دامان بسیاری از غول‌های این صنعت را گرفته است. اثر کرونا ویروس بر روی گردشگری جهانی انکارشدنی نیست.

صنعت گردشگری چین بیشتر از هر جای دیگری از این اتفاق تأثیر خواهد پذیرفت، چراکه در سال‌های اخیر گردشگری 11درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داده است و این مقدار سالانه یک رشد ثابت هفت‌درصدی را تجربه کرده است. سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) از طریق بیانیه‌ای مشترک از بخش گردشگری خواسته‌اند که واکنش آن‌ها به شیوع ویروس کرونا «سنجیده، استوار و متناسب» با تهدیدی باشد که برای سلامت عمومی وجود دارد.

به گفته انجمن گردشگری و سفر جهانی (WTTC)، بستن مرزها، ممنوعیت سفر به شکل کلی و رویه‌های دولتی سخت‌گیرانه‌تر، جلوی انتشار کرونا ویروس را نخواهد گرفت.

هتل‌ها، خطوط هوایی و اپراتورهای سفرهای کروز تنها تعدادی از صنایع گردشگری هستند که ضربه سختی از کرونا خورده‌اند، مخصوصاً به این دلیل که شیوع بیماری طی سال جدید چینی که شلوغ‌ترین فصل سفر در آسیا به شمار می‌رود، اتفاق افتاد.

با لغو سفرها، رویدادهای عمومی، تعدیل نیروها و کاهش درآمدها، اثر کرونا ویروس بر روی شرکت‌ها از اکنون جهانی شده است. یکی از بدترین موارد در اسپانیا، شرکت بیمه زوریخ است که تمام سفرهای 2000 کارمندش در داخل و خارج از اسپانیا را لغو کرده است و آن‌هایی که به سفر رفته‌اند را وادار به بازگشت کرده است.

در اروپا، پیشنهاد شرکت لوفتانزا بسیار قابل‌توجه بوده است. در این بیانیه، این شرکت‌به‌کارمندان خودش مرخصی بدون حقوق پیشنهاد داده است تا با اثرات منفی لغو پروازها به چین مقابله کند. با لغو این پروازها 13 هواپیمای این شرکت زمین‌گیر شده‌اند.

سایر شرکت‌ها مانند BBVA سفرهای کارمندانشان به مناطق آلوده چین، ایران، کره جنوبی، سنگاپور و چین را ممنوع کرده‌اند. دویچه بانک هم همهٔ سفرها به ایتالیا را لغو کرده است.

انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (IATA) تخمین می‌زند که عواید حمل‌ونقل هوایی در جهان امسال پنج درصد کاهش خواهد داشت و این یعنی 3/29 میلیون دلار ضرر، این در حالی است که اوپک تقاضای جهانی نفت را به 19درصد پایین آورده و آن را به 73میلیون بشکه در روز رسانده است.

صنعت گردشگری حالا بلاتکلیف مانده است و ضررهای قابل‌توجهی از سراسر دنیا برای آن گزارش‌شده است. این وحشت از ویروس کرونا در فروپاشی بازار سهام برای خطوط هوایی بزرگ، اپراتورهای تور و هتل‌ها در امریکا، اروپا و آسیا به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

از سوی دیگر، در چین این خوش‌بینی وجود دارد که همه‌گیری تا اواخر آوریل کنترل خواهد شد. ژونگ نانشان سرتیم متخصصان پزشکی در کمیسیون ملی سلامت چین، عنوان داشته است که کشورش از این بابت اطمینان دارد که تا اواخر آوریل، بر اساس برنامه‌های انجام‌شده، انتشار ویروس کرونا را تحت کنترل درخواهد آورد.

ویروس کرونا شوک سختی به صنعت گردشگری جهانی داده است و هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ و پلتفرم‌های دیجیتالی مشهوری مانند بوکینگ (Booking) مجبور به لغو رزروها برای سفر و اقامت در کشورهای آسیایی شده‌اند. صنعت گردشگری با مجموعه تهدیدهای بی‌سابقه مواجه شده است.

هشدار سلامت جهانی، کمبود هواپیما به خاطر بحران بوئینگ 737 مکس، بد انگاشته شدن سفر در اجتماع، فجایع اقلیمی، مالیات سنگین، ورشکستگی‌های اپراتورها و خطوط هوایی، ناپایداری سیاسی و کند شدن اقتصاد در بازارهای بزرگ همه این موارد نشانه‌ای برای رکود بازار گردشگری در آینده نزدیک خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1398122421

برچسب‌ها