ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد با کمک بخش خصوصی

با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور در خصوص آخرین وضعیت ستاد هماهنگی خدمات سفر کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت‌وگوی اختصاصی با مجید صفایی سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و دبیر اجرایی خدمات سفر انجام دادیم.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با ویروس کرونا چه اقداماتی داشته است؟

طبق دستورالعمل دریافتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، تمام تأسیسات گردشگری را تاکنون ساماندهی کردیم و تیمی 15 نفره متشکل از کارشناسان این اداره کل، مشغول بازدید در سطح استان شدند، تمام نکاتی که در خصوص نظافت و سم‌زدایی باید انجام گیرد مدنظر قرار گرفت، این تیم تا پایان نوروز مستقر خواهد بود و احتمالاً هفته آینده در راستای نظارت مستقیم، به شهرستان کهگیلویه و بهمئی وارد خواهد شد. در همین خصوص تمامی سفره‌خانه‌های بین‌راهی، مهمان‌پذیرها تعطیل است.

قیمت هتل‌ها و مهمان‌پذیرها بعد از خارج شدن از شرایط فعلی، تغییر خواهد کرد؟

قطعاً قیمت هتل‌ها بعد از پاک‌سازی و از بین رفتن ویروس، همان قیمتی خواهد بود که گردشگران پیش از عید هتل رزرو کرده‌اند و هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

برای رسیدن به وضعیت بهتر در گردشگری چه برنامه دارید؟

رویکرد دولت تدبیر دولت و امید تحول در حوزه گردشگری استان‌های کم برخوردار است، با پیگیری‌های استاندار، معاونین ایشان و بنده که در این مدت در خدمت دولت بوده‌ام تسهیلاتی به پروژه تله کابین راکد مانده یاسوج، تخصیص‌یافته است.

چه برنامه‌ای برای حمایت هنرمندان صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد دارید؟

تمهیداتی اندیشیده‌ایم که جلسه مشترکی با تمامی هنرمندان صنایع‌دستی استان برگزار شود، و قول خواهیم داد از ظرفیت آن‌ها در همه نمایشگاه‌های و جشنواره‌های ملی، منطقه‌ای و استانی استفاده خواهد شد و همچنین پیگیری‌های لازم در خصوص جذب تسهیلات ارزان قیمت برای این قشر نیز از طریق ملی صورت می‌گیرد.

بازارچه صنایع‌دستی در حال اجرا است که در سال آینده افتتاح خواهد شد، پنج هزار هنرمند داریم که امیدواریم بتوانیم هنرمندانمان را ساماندهی کنیم و دست دلالان را در حوزه صنایع‌دستی قطع کنیم، این بازارچه‌ها باعث خواهد شد عرضه به‌صورت مستقیم صورت گیرد.

پایلوت صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در دهستان سادات محمودی از توابع شهرستان دنا و بیدزرد و سربیشه در شهرستان گچساران است که انشالله ساماندهی خواهیم کرد که این سه حوزه همگام با هم حرکت کنند که نواقصی ایجاد نشود.

در خصوص حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری چه برنامه دارید؟

با حمایت از بخش خصوصی به دنبال ایجاد مراکز اقامتی، تفریحی و گردشگری در استان هستیم تا بتوانیم رونق صنعت گردشگری را همراه با اشتغال‌زایی برای مردم شریف استان فراهم‌سازیم.

در حوزه سرمایه‌گذاری دستور داده‌شده که تمامی پرونده‌های گذشته بازبینی شود، طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی دارند و فعال هستند حمایت شوند، و طرح‌هایی که تسهیلات گرفته‌اند ولی فعالیتی ندارند، حمایتی نخواهند شد. با سخت‌گیری بیشتر و با نظارت کمیته فنی تسهیلات طرح‌های گردشگری ارائه داده خواهد شد.

23 اردوگاه تحت نظر اداره گردشگری است، بر مبنای فراخوانی که دادیم، سه تا از این پروژه‌ها تحویل سه سرمایه‌گذار شده، این فراخوان بر اساس این است که هرکسی که توانایی دارد و توانمند است بر اساس چارچوب قانون پروژه به او داده خواهد شد. کسی که بتواند به‌عنوان سرمایه‌گذار کار کند، پروژه به او داده خواهد شد، از نزدیک‌ترین کسان ما تا دیگران هیچ فرقی وجود ندارد. تدبیر این است که این فعالیت‌ها به اهل خود، کسی که مستحق است، کسی که بتواند کار کند داده شود.

می‌توانید به چند پروژه مهم این اداره کل اشاره‌ای داشته باشید؟

پارک آبی یاسوج، به‌عنوان یکی از بهترین مجموعه تفریحی منطقه جنوب کشور خواهد بود، که خوشبختانه ب پیگیری که در سطح مسئولان وزارت خانه داشتیم مشکلات این پروژه در حال رفع شدن است و پیش‌بینی می‌شود، در سال 99 به بهره‌برداری برسد.

موزه باستان‌شناسی استان، یکی دیگر از پروژه‌های مهم این اداره کل است که به‌جرئت می‌توان گفت جزء بهترین موزه‌ها در منطقه جنوب است که در حال رفع‌ورجوع کارهای نهایی این پروژه هستیم، از اعتبارات استان توانستیم بودجه‌ای مهیا کنیم و در سال آینده انشالله شاهد افتتاح کامل این پروژه مهم ملی خواهیم بود.همچنین جلسه‌ای با مدیرعامل آب منطقه‌ای استان داشتیم تا بتوانیم در کنار سدها و دریاچه‌ها اقامتگاه‌های گردشگری را مهیا شود.

آخرین وضعیت در حوزه میراث فرهنگی را نیز تشریح بفرمایید؟

2هزار اثر تاریخی میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 770 اثر، ثبت ملی شده‌اند، بافت تاریخی بلاد شاپور در شهر دهدشت یکی از مهم‌ترین این آثار تاریخی است.

این بافت تاریخی دچار مشکلاتی شده بود که بنده به‌محض ورودم به‌عنوان سرپرست این اداره کل جلساتی را با مسئولان شهرستان کهگیلویه از جمله فرماندار و شهردار ترتیب دادیم و راه‌حل‌های ساماندهی این بافت تاریخی را بررسی کردیم و خوشبختانه می‌توانیم این نوید را به مردم دهیم که بنای تاریخی بسیار مهم هم‌اکنون در حال مرمت است، امیدواریم با اعتبارات ابلاغی که از تهران صورت خواهد گرفت ساماندهی خوبی در این زمینه صورت گیرد.

برای اجرای برنامه‌های این اداره کل، عدالت اعتبار و توزیع اعتبار در تمام استان وجود دارد؟

قبل از شیوع ویروس کرونا، جلسات متعددی در ستاد سفر داشتیم برای آنکه شادی و نشاط برای مردم استان ایجاد شود، قبلاً جشن‌ها به‌صورت کاروانی و شهر به شهر برگزار می‌شد، هرروز این برنامه در یک شهرستان برگزار می‌شد، اما رویکرد جدید این است که از ظرفیت‌های بومی هر شهرستان برای جشن‌های آن شهرستان استفاده کنیم، بنابراین بعد از این، چیزی به اسم کاروان نخواهد رفت.  

برای کارکنان اداره نیز کاری صورت داده‌اید؟

واقعیت امر، اولین اولویت کاری را در بحث رفاه حال کارکنان قرار دادیم تا بتوانیم حمایت خوبی و اعتبارات خوبی برای رفاه حال عزیزان داشته باشیم، با توجه به وضعیت ایام نوروز فعلاً برنامه‌ای نداریم، تحت نظر وزارت خانه هستیم.

در پایان چه صحبتی با مردم مسئولان دارید؟

امیدواریم با شکست ویروس کرونا سال خوب و خوشی برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد رقم بخورد و انشاءالله مسئولان تمام تلاش خود را برای از بین بردن این ویروس در استان انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1398122847

برچسب‌ها