ونیز شفاف شد!

همه‌گیری ویروس کرونا اثرات جانبیِ غیرمنتظره‌ای در ونیز داشته است و کانال‌هایی که معمولاً گل‌آلود و کدر بودند، به آبراهه‌هایی شفاف و زلال تبدیل‌شده‌اند، به‌طوری‌که می‌توان شنا کردن ماهی‌ها را در آن‌ها مشاهده کرد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ای‌بی‌سی‌نیوز، زمانی که تعداد موارد ابتلا به کرونا ویروس سیر صعودی و پرسرعتی گرفت، صنعت گردشگری ایتالیا توقفی ناگهانی را تجربه کرد، اما آن دسته از گردشگرانی که این کشور مانده بودند، تصاویری از کانال‌های کمترافیک شهر ونیز را به اشتراک گذاشته‌اند.

قوها حالا با آرامش در آب‌های این کانال‌ها شنا می‌کنند و حتی در بندرها دلفین هم مشاهده‌شده است.

به گفتهٔ پیِرپائولو کامپوسترینی، مدیر کنسرسیوم تحقیقات عملی بر روی سیستم تالاب ونیز، این شفافیت به معنای کیفیت بهترِ آب نیست، چراکه به خاطر کمبود ترافیک و ته‌نشینی رسوبات موجود در آب است. البته دمای پایینِ آب هم در این پدیده نفش دارد. در دمای 13 درجه سانتی‌گراد، ترکیبات ارگانیک سنتز کمتری با کربن دی‌اکسید انجام می‌دهند و برای انجام این واکنش دما باید از 16 درجه بیشتر شود. البته بهبود کیفیت هوا کاملاً مشهود است، چراکه تمام آلاینده‌ها در این روزها به کمترین حد خود رسیده‌اند، هرچند برای اطمینان بیشتر باید تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی هم انجام شود.

در بحبوحهٔ این بحران، این آب زلال مهلت کوتاهی برای یک شادمانی کوچک برای ونیزی‌هاست. تنها در همین چند ماه گذشته، بالاترین حد مد در طول 50 سال گذشته را تجربه کرده بودند که خسارات زیادی به این شهر تاریخی وارد کرده بود.

ایتالیا این روزها با نزدیک به 60 هزار مورد، بعد از چین رتبه دوم را در جدول کشورهای آلوده به کرونا از آن خودکرده است و تعداد مرگ‌ومیر در این کشور از چین هم بیشتر شده است. تا به امروز (4 فروردین) بیش از 5400 مورد مبتلابه کرونا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند و وضعیت این کشور بحرانی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399010421

برچسب‌ها