ظرفیت آذربایجان شرقی در زمینه ایجاد موزه‌های صنعتی

موزه‌های صنعتی از انواع موزه‌هایی هستند که بیشتر به لحاظ کارکردهای آموزشی و پژوهشی موردتوجه بوده و درعین‌حال از جذابیت ویژه‌ای برای مخاطبان برخوردارند.

این موزه‌ها می‌توانند شناخت و آگاهی لازم را نسبت به صنایع مختلف در ذهن مردم ایجاد کنند. به‌طوری‌که می‌توان اطمینان داد پس از بازدید از تاریخچه فعالیت صنایع مختلف و نحوه به تکامل رسیدن آن‌ها مردم ذهنیت مثبت‌تر و بهتری نسبت به صنایع و حتی نشان‌های تجاری مختلف صنعتی خواهند داشت؛ به همین دلیل صاحبان نشان‌های معتبر دنیا درزمینهٔ خودروسازی، صنایع مختلف و کارخانه‌هایی که دارای تاریخچه‌های مشخصی هستند، موزه‌های صنعتی ایجاد کرده‌اند.

 برخی صنایع به لحاظ ویژگی‌های خاص خود درعین‌حال که به فعالیت تولیدی مشغول هستند، از قابلیت تبدیل به یک موزه زنده صنعتی برخوردارند، همچنین در صنایع فعالی که مبادرت به تشکیل موزه می‌نمایند می‌توان با تدوین سناریویی مناسب و تعریف مسیر بازدیدی ایمن، امکان بازدید و درنتیجه آشنایی مخاطبان با فرایند تولید محصول را به‌صورت عینی فراهم کرد که در این صورت جذابیت موضوعی و تأثیر کارکردهای آموزشی این موزه‌ها مضاعف خواهد شد.

استان آذربایجان شرقی به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی ایران و پیشگام در عرصه صنعت کشور از استعداد بالائی درزمینهٔ ایجاد موزه‌های صنعتی برخوردار است. خوشبختانه در سالهای اخیر تلاش‌های مؤثری در راستای ایجاد موزه‌های صنعتی ر در استان صورت گرفته که نمود عینی آن را می‌توان در تشکیل اولین موزه‌های صنعتی استان توسط بخش خصوصی و در قالب تأسیس موزه خودروهای کلاسیک تبریز و موزه کبریت ممتاز تبریز دانست، ضمن آنکه امید است به‌زودی و با تأسیس و شکل‌گیری موزه بندرها و دریانوردی در بندرشرفخانه و موزه چاپ و نشر و تعلیم و تربیت در دبیرستان فردوسی تبریز شاهد به بار نشستن بیش‌ازپیش این تلاش‌ها باشیم.

مروری بر سوابق فعالیت صنایع استان مبین برخورداری آذربایجان شرقی از ظرفیتی قابل‌توجه در مسیر تشکیل موزه‌های صنعتی یا مرتبط با صنعت است. راه‌آهن، صنعت کفش و چرم، مجموعه‌های صنعتی نظیر تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی، صنایع معدنی نظیر تولید آجر، گچ، سیمان و سنگ‌های ساختمانی، صنایع وابسته به کشاورزی نظیر سیلو، آردسازی، فرآوری آجیل و خشکبار و ... و همچنین مؤسسات مرتبط با صنعت و تجارت همچون گمرک ازجمله این موضوعات متعدد بشمار می‌روند که می‌تواند باهمت متولیان و صاحبان صنایع استان ظرفیت‌های موجود درزمینهٔ تشکیل موزه‌های صنعتی در استان را از قوه به فعل درآورده و نقش مؤثری در توسعه موزه‌های تخصصی استان ایفا کنند.

 

* رئیس امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی

انتهای پیام/

کد خبر 1399011019

برچسب‌ها