بزرگداشت مجازی روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی به‌صورت مجازی در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند اعلام کرد: «هرسال به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برنامه‌های ویژه‌ای متناسب با شعار انتخابی ایکوموس در زنجان برگزار می‌شد. اما در سال جاری این امر برای جلوگیری از انتقال زنجیرهٔ ویروس کرونا از طریق اینستاگرام برگزار می شود و کلیپ های آن در کانال های مجازی  اداره کل قرار خواهد گرفت .»

او گفت: «برنامه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی روز جمعه 29 فروردین‌ماه ساعت 10 در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه به‌صورت مجازی اجرا خواهد شد. در این مراسم، از فعالیت‌های مربوط به ساماندهی، مرمت مجموعهٔ سلطانیه و کلیه کارگاه‌های مرمتی این بنا برای مخاطبین گزارشی ارائه خواهد شد .»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: «آثار باستانی و تأثیر آن در نشان دادن پیشینه و تاریخ یک ملت همیشه موردتوجه بوده است و حفظ و صیانت از آن وظیفه‌ای خطیر تلقی می‌شود.»

علاقه مندان می توانند این برنامه را در روز جمعه  بیست و نهم فروردین ماه و در فضای مجازی به آدرس zanjan_cthh به صورت زنده مشاهده کنند.

در سال ۱۹۸۲ پیشنهاد ایکوموس مبنی بر اختصاص روز ۱۸ آوریل به‌عنوان «روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی» توسط یونسکو مورد تأیید قرار گرفت. این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های موردنیاز برای حمایت و حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌آورد، و همچنین به‌منظور جلب‌توجه نسبت به آسیب‌پذیری آن‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399012823

برچسب‌ها