ابلاغ بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذار شده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از کسب‌و‌کارها آسیب دیدند و زیان‌های اقتصادی متوجه بخش‌های مختلف شد. در این میان صنعت گردشگری نیز که با سرعت در حال رشد بود و جایگاه خود را در اقتصاد کشور رفته رفته تثبیت می‌کرد، از این موضوع مستثنا نیست و این صنعت نیز در زمان شیوع بیماری کرونا، دچار آسیب‌هایی شد.

اگرچه ویروس کرونا بر تمام فعالیت‌های صنعت گردشگری در تمام کشورها اثر گذاشت اما در ایران با توجه به نوپا بودن صنعت گردشگری این آسیب‌ها ابعاد مختلفی دارد؛ کما اینکه هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با یکدیگر پیوستگی و هم‌پوشانی دارند و آسیب‌های واردشده به یکی از این سه بخش، دو بخش دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که صنعت گردشگری در ایران در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشت و در حوزه گردشگری داخلی و نیز گردشگری خارجی شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم. در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم 4 میلیون و 600 هزار گردشگر خارجی به کشور واردشده بودند درحالی‌که در سال 97، این عدد به 7 میلیون و 800 هزار نفر رسید و در 10 ماهه سال 98 به‌رغم تمام مشکلاتی که برای این حوزه پیش‌آمده بود، موفق به جذب 8 میلیون و 600 هزار گردشگر خارجی شدیم. البته پیش‌بینی‌ها این بود که تا سال 99 موفق به جذب 11 میلیون گردشگر خارجی خواهیم شد که متأسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این روند رو به رشد متوقف شود.

پویش‌های انسان‌دوستانه در بحران کرونا

البته این در حالی است که از همان روزهای اول شیوع این بیماری، شاهد برخی از رفتارهای زیبا و کارهای قشنگ در کشور بودیم که نشان از همدلی و حس نوع‌دوستی مردم عزیز ایران داشت. به‌عنوان‌مثال راه‌اندازی پویش بخشودگی اجاره‌بهای منازل و یا فروشگاه‌ها، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی معیشتی به همت مردم و نیز پویش‌هایی مانند کمک مؤمنانه و.. همگی نشان از حس اعتماد و نوع‌دوستی در بین مردم ایران داشت.

در این میان سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با این پویش همراه شدند و در بخش دولتی و خصوصی شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این خصوص بودیم. به‌عنوان‌مثال تبدیل کارگاه‌های صنایع‌دستی به محلی برای تولید ماسک و البسه پزشکی، حفظ نیروی انسانی در تأسیسات گردشگری، مشارکت فعالان هر سه حوزه در تهیه و توزیع کمک‌های مردمی  و... بخشی از این اقدامات مهم به شمار می‌رود.

در همین خصوص یکی از اقدامات بسیار خوب در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذارشده از سوی این وزارتخانه است که در شرایط فعلی می‌تواند کمک مهمی برای فعالان این حوزه باشد.

پیشنهاد خوبی که به بار نشست

دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ابتدای روزهای شیوع ویروس کرونا و آسیب‌هایی که به سه بخش حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وارد شد، از طرح‌های حمایتی دولت سخن گفت و بر حمایت از فعالان هر سه حوزه تأکید کرد.

او این موضوعات را پیگیری کرد و در نشست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با وزیر، معاونان، تعدادی از مدیران و فعالان بخش خصوصی حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به میزبانی این وزارتخانه در 16 فروردین برگزار شد، پیشنهاد بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذارشده را مطرح و از معاون اول رئیس‌جمهوری خواست تا دولت دراین‌باره مساعدت کنند.

خوشبختانه این پیشنهاد دکتر مونسان مورد موافق اسحاق جهانگیری قرار گرفت و در جلسه هیئت دولت که روز یکشنبه 17 فروردین 99 به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد، تعیین نحوه حمایت از اماکن و فضاهای گردشگری در دوره تعطیلی ناشی از کرونا، مشخص شد.

هیئت‌وزیران در این نشست، با توجه به تعطیلی اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده به بخش خصوصی به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مسئول کرد تا نسبت به استمهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای این اماکن در طول دوره تعطیلی فوق یا افزایش دوره بهره‌برداری حسب شرایط چهارچوب واگذاری پس از تأیید کارگروه ذی‌ربط در آن وزارتخانه اقدام کند.

این موضوع سپس در نامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ شد و دکتر مونسان نیز در نامه‌ای به محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه و نیز مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 31 استان کشور خواستار اجرایی شدن این مصوبه هیئت دولت از طریق کارگروه ملی ماده 27 و 88 با رعایت دقیق موازین قانونی شد.

بازگشت به ریل شکوفایی و رونق

با پیشنهاد این موضوع از سوی دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تصویب آن از سوی دولت دوازدهم بار دیگر شاهد گام عملی برای حمایت از صنعت گردشگری و به معنای دقیق‌تر حمایت از هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم.

در حقیقت با این حمایت‌های انجام‌شده از سوی دولت تدبیر و امید و نیز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌طور حتم هر سه حوزه دوباره جان خواهد گرفت و در مسیر توسعه قرار می‌گیرند و به‌زودی شاهد شکوفایی و رونق مجدد این حوزه‌ها ازجمله صنعت گردشگری خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 139901291

برچسب‌ها