کاکان بویراحمد، زادگاه لاله‌های واژگون

کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌های کشور است و به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که در آن وجود دارد سالانه گردشگران و طبیعت گردهای زیادی به سمت آن سفر می‌کنند.

این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲۶۰۰ اثر تاریخی، 770 اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌نواز، مکانی مناسب برای گردشگران و به‌خصوص طبیعت گران است. دراین‌بین دهستان کاکان شهرستان بویراحمد که یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان به شمار می‌رود. این جاذبه طبیعی در نزدیکی شهر یاسوج و در فصل بهار و ماه اردیبهشت چشم‌اندازی بی‌نظیر و رؤیایی را فراهم می‌آورد.

دهستان کاکان ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج قرار دارد، این دهستان آب‌وهوای بسیار خوبی و دلپذیری دارد، به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان می‌توانید بهترین تعطیلات را در دشت‌ها و باغ‌های این روستا بگذرانید. به‌غیراز این‌که روستای کاکان بخش سرسبز و خوش آب‌وهوای کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود، دهستان کاکان پر از لاله‌های رنگارنگ و واژگون است که قسمت وسیعی را در برگرفته است و زیبایی‌های بی‌نظیری را همچون بهشت برای بازدیدکنندگان خود فراهم می‌آورد. دامنه‌های مملو از لاله‌های واژگون و دیگر گل‌های وحشی، زیبایی منحصربه‌فردی به این دهستان بخشیده است.

لاله واژگون از منحصربه‌فردترین گونه گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه‌شناسان به‌سرعت در حال انقراض بوده و زیستگاه و تعداد این‌گونه گیاهی بسیار کاهش‌یافته است. عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل‌دهی آن از اوایل اردیبهشت آغازشده و در فصل بارش پایان می‌یابد. لاله واژگون از گیاهان علفی پیاز دار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونه آن در ایران شناسایی‌شده است. تاکنون ۶۰ گونه از این گیاه شناخته‌شده است. پیاز آن به‌صورت یک غده متورم، گوشت دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل‌خوردن نیست.

عزیز الله جعفری، گیاه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج در این خصوص گفت: «پراکنش این گیاه در حوزه زاگرس ازجمله استان‌های کهگیلویه وبویر احمد و چهارمحال و بختیاری است.»

او افزود: «این گیاه در ارتفاعات 2500 متر به‌وفور یافت می‌شود.»

جعفری تصریح کرد: «گیاه لاله واژگون در مناطق \" کاکان\"، \"دشت مداب\"، \"ساورز\"، \"کوه دمه\"، \"شبلیز\" و \"دامنه کوه دنا\" بیشتر وجود دارد.»

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج اضافه کرد: «این گیاه گونه‌ای زینتی و دارای زیبایی خاصی است که البته از سوی مسئولان، متولیان امر و مردم نیاز به مراقبت ویژه دارد تا اینکه منقرض نشود.»

صفایی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: «این گیاه در بیش از یک هزار هکتار در دشت‌ها و مناطقی ازجمله \"دامنه‌های کوه دنا\"، \"طسوج\"، \"سرگچینه\"، \"جلیل بابکان\"، \"سرچنا\"،\" مارگون\"، \"گور گو\"، \"کاکان\"، \"سی سخت\"، \"کوه گل\" و \"نرم آب\" این استان می‌روید.»

او بابیان اینکه این گل در رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز هستند، افزود: «فصل گل‌دهی این گیاه از نیمه فروردین‌ماه تا اوایل خردادماه است که بهترین موقع بازدید از این گل‌ها اردیبهشت‌ماه است،چنین مناطق و جاذبه‌های طبیعی می‌توانند در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش مهمی ایفا کنند.»

 

* گزارش از علی‌اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 1399013065

برچسب‌ها