فضای دیجیتال، بستر مناسبی برای توسعه گردشگری است

یکی از بخش های مهم پدیده بزرگ گردشگری فعالیت‌های مهم تجاری و بازرگانی است که فضای دیجیتال، بستر مناسبی برای توسعه  این پدیده چند وجهی به وجود آورده است.

شرایط جدید نشان می‌دهد که اگر فضای مجازی را با همه عناصر تشکیل‌دهنده آن مانند ایمیل مارکتینگ، بهینه‌سازی سایت، اصول و مبانی سئو و تولید محتوا نشناسیم برای همیشه از کاروان توسعه گردشگری جا خواهیم ماند.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی بیش از 70 درصد گردشگران از ابتدای جستجو تا انتهای انتخاب و خرید بلیت، هتل، تورهای گردشگری و ... خود را با اینترنت انجام می‌دهند بنابراین آینده بیشتر کسب‌وکارهای گردشگری در ایران درنهایت به فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ و کسانی که به آن مسلط هستند وابسته خواهد بود.

به نظرم با شروع پساکرونا با طوفان عظیم گردشگری مواجه می شویم مردمانی که اهل سفر رفتن بوده‌اند مدت‌هاست که قرنطینه خانگی که حکم قفس را برای آن‌ها داشته است تجربه کرده‌اند، بنابراین زمان رهایی از این قفس، فرصت طلایی گردشگری برای اوج‌گیری مجدد این پدیده بزرگ زمانه ماست.

در درازمدت کشف واکسن ویروس کرونا راه برون‌رفت از این وضعیت و ایجاد آرامش خاطر برای همه اهل سفر و گردشگری خواهد بود و امید است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اتفاق بیفتد.

بعد از ویروس کرونا تغییرات رفتاری دائمی را در بین مردم شاهد خواهیم بود که در چرخه خدمات و زنجیره تأمین گردشگری تأثیرگذار است.

اما با یقین برگرفته از سال‌ها تجربه فعالیت گردشگری و مطالعات بازار باید عرص کنم که گردشگری دوباره بازخواهد گشت و روزهای روشنی در انتظار جامعه گردشگری است همچنان که درگذشته هم بر فاجعه‌های این‌چنینی پیروز شده‌ایم، دوباره نیز به فضل خدا پیروز خواهیم شد اما باید مراقبت کنیم که در اکوسیستم گردشگری ایران، زنجیره‌های تأمین و شبکه‌های توزیع در معرض اختلال قرار نگیرند. حمایت‌های به‌موقع دولت از بخش خصوصی در این بخش می‌تواند بسیار کارساز باشد که گام‌های خوب و اثربخشی در این زمینه برداشته‌شده است اما نیاز به حمایت جدی‌تر دارد.

فرصت دیگری که کرونا ویروس برای گردشگری ایران ایجاد کرده عبور از جهانی‌شدن آمریکایی، اروپایی به سمت جهانی‌شدن حول محور شرق است که آسیب کمتری از این ویروس و شوک‌های حاصل از آن دیده‌اند و آینده گردشگری ایران متأثر از این بازار جدید و پرمنفعت خواهد بود.

برای خروج از شوک اقتصادی و روانی ناشی از کرونا ویروس، استفاده از پتانسیل‌های عظیم و بی‌بدیل گردشگری می‌تواند به جامعه ما کمک شایانی کند.

 

* معاون گردشگری سیستان و بلوچستان

انتهای پیام/

کد خبر 1399013167

برچسب‌ها