سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مناسبت فرارسیدن روز سعدی، با ارسال پیام تبریک، این روز را گرامی داشت.

به گزارش میراث آریا، در پیام دکتر علی‌اصغر مونسان آمده است:

«به نام خداوند جان‌آفرین/ حکیم سخن در زبان آفرین

اول اردیبهشت‌ماه جلالی به نام بلند شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی نام‌گرفته و بر این اساس، هرساله در جوار آرامگاهش و در کنار مردمانی که آن‌ها را \"نیکبخت\" نامیده است، سعدی پژوهان، سعدی دوستان هنرمندان برخوان سعدی بلندآوازه، گرد می‌آمدند و از خرمنش خوشه‌ها می‌چیدند، اما متأسفانه امسال به دلیل شرایط ویژه کشور، این اقدام میمون میسر نشد.

آثار ماندگار سعدی، بهترین گواه بر این واقعیت است که او نه‌تنها شاعر و نویسنده‌ای است توانا و کم‌نظیر، بلکه فرزانه‌ای است خردمند که در علوم دینی و اخلاقی، حکمت عملی، عرفان، سیاست و شناخت اجتماع، متبحر و صاحب‌نظر است. بی‌گمان گلستان او، زیباترین اثر منشور فارسی پیرامون انسان‌دوستی، اخلاق، حکمت و سیاست است. در این اثر ماندگار، چهره عاطفی و اخلاقی انسان‌ها، آن‌چنان‌که هستند ماهرانه نگارگری شده است.

منظومه بوستان او، زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب سعدی است و آکنده از نیکی و پاکی وایمان وصفا، و غزلیاتش اوج اعتلای هنرمندی و ذوق زیبا شناسانه سعدی است. دنیای غزل او رنگارنگ وپر رمز و راز و مملو از جلوه‌های عشق الهی و انسانی است.

سعدی میراث فرهنگی و معنوی ایران‌زمین و منادی صلح و مدارا و انسان‌دوستی و همدردی و همدلی در روزگاران سخت است. اندیشه بلند سعدی آثارش را جهانی کرده است و بزرگان دانش و ادب سیاست از روزگار کهن تابه امروز، به آثارش تأسی می‌جویند و پیام ماندگارش را در ابیات درخشان:

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که درآفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار

زمزمه و مرور می‌کنند.

سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است. یاد و روزش را گرامی می‌داریم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399020142

برچسب‌ها