جهانی‌سازی گردشگری در عصر کووید 19

مفهوم جهانی‌سازی از دهه 90 قرن 19 میلادی قدم به واژگان ما گذاشته است. صنعت گردشگری به دلیل راهبردهای خاصی که دارد، ارتباط تنگاتنگی با جهانی‌سازی دارد. گردشگری به جهانی‌سازی قدرت می‌بخشد و اثرات منفی اقتصاد، جامعه و محیط زیاست در میان جوامع مختلف را کاهش می‌دهد.

کووید 19 از اواخر سال 2019 شروع شد و ضربه مستقیم و مهلکی به گردشگری وارد کرد. این عالم‌گیری توسعه را برای مدتی محدود خواهد کرد، اما نمی‌تواند تمام دستاوردهای بشر را نابود کند.

در این میان، قدرت جهانی‌سازی را می‌توان در تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع کووید 19 و آسیب‌های اقتصادی آن مشاهده کرد. به‌ویژه بخش گردشگری از آن دست بخش‌هایی است که می‌تواند به‌زودی دوباره روی پاهای خودش بایستد. بازار گردشگری اولین بازاری خواهد بود که بعد از اتمام عالم‌گیری کووید 19 به جریان خواهد افتاد و بخش‌هایی مانند گردشگری غذا، سفر و تجارت در درون کشورها و همچنین بین کشورها به رونق بازخواهند گشت.

جهانی‌سازی گردشگری و کاهش نابرابری

درواقع جهانی‌سازی گردشگری نابرابری را برای انسان‌های سرتاسر دنیا به لحاظ بهبود دانش گردشگری کاهش می‌دهد. مشهود است که در این دوران قرنطینه و خانه‌مانی، توسعه فناوری در گردشگری به کمک مردم می‌آید تا مهارت‌های زندگی خود را بهبود بدهند. به‌این‌ترتیب انسان‌های سرتاسر دنیا می‌توانند در طول زمانی که در خانه هستند دانش خود را ارتقا ببخشند. ایمنی در خانه، بهبود دانش گردشگری و محیط زیستی که این روزها کمتر آلوده می‌شود، همگی دارایی‌های نامرئی ارزشمندی هستند که به افراد کمک می‌کنند بازگشتی قدرتمندانه‌تر داشته باشند. حالا زمان آن رسیده که با اهداف جدید، نقشه‌های جدید، اقدامات جدید و حتی عادت‌های جدید برای عصری جدید آماده شویم.

جهانی‌سازی گردشگری و زنجیره تأمین گردشگری

بااینکه زنجیره ارزش گردشگری در اثر شیوع کووید 19 متوقف‌شده است، می‌تواند به کمک ابزارهای آنلاین تغییر کند و در سایر بخش‌های اقتصاد و صنعت بازیابی شود. فناوری مبنای تسریع و تسهیل بازارهای مختلفی در طول تاریخ بوده است. بنابراین، جهانی‌سازی هنوز هم می‌تواند اثر مثبتی بر روی بخش‌های گردشگری داشته باشد. برای مثال، گردشگری سینما، بازدید از مناظر، گردشگری خوراک و گردشگری خرید هنوز این امکان رادارند که از طریق بسترهای اینترنتی به کار خود ادامه بدهند. این موارد می‌تواند بسیاری از نیازهای مشتری‌ها را برطرف کنند. همچنین، تمام این برنامه‌ها انگیزه‌ای برای گردشگرانی خواهند بود که در آینده قصد دارند بعد از اتمام عامل گیری، به سفر بروند.

جهانی‌سازی گردشگری با ترند گردشگری جدید

امروزه افراد توجه زیادی به بهداشت و سلامت فردی خوددارند. آن‌ها نگران کیفیت زندگی، شرایط زندگی، و به‌ویژه سلامت ذهنی و روانی هستند. بر همین اساس، گردشگری پزشکی در آینده به یکی از نیازهای اساسی در زندگی انسان بدل خواهد شد.

گردشگری سلامت شامل خدمات متنوعی در طول سفر می‌شود. این بخش از گردشگری صرفاً شامل سفر برای مراقبت‌های پزشکی نمی‌شود، بلکه ماندن در خانه برای حفظ سلامتی را هم دربرمی گیرد. به‌ویژه حالا که کووید 19 شیوع پیداکرده است، گردشگرها برای حفظ سلامت خود در خانه می‌مانند و می‌توان با درمان‌های ذهنی و روانی از راه دو آن‌ها را جلب بازار گردشگری کرد.

صنعت هتلداری هم می‌تواند در شیوه برآورده سازی نیازهای مشتریانش تجدیدنظر کند و از فناوری‌های جدید استفاده‌های بیشتری ببرد. برای مثال، کلاس هاس یوگا یا مدیتیشن که در هتل اجرا می‌شوند را می‌تواند از طریق یک اپلیکیشن مخصوص به آن هتل، به‌صورت از راه دور و برای مشتریانی که در خانه هستند برگزار کرد.

این برنامه‌ها هر چه کاربران بیشتری داشته باشند، آن هتل شانس بیشتری برای برون‌رفت از این بحران اقتصادی خواهد داشت. به‌علاوه، برنامه‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده را هم می‌توان از طریق بسترهای آنلاین برای گردشگردانی که در خانه هستند راه‌اندازی کرد.

جهانی‌سازی گردشگری و شراکت جهانی

اکنون در یک وضعیت اضطراری هستیم که البته راه نجاتی هم دارد. ضرر و زیاد ناشی از شیوع کووید 19 که به گردشگری تحمیل‌شده است را می‌توان با تسکین‌های فوری جهانی جبران کرد. شراکت و همکاری در میان دولت‌ها در دوران کووید 19 باعث شده است جهانی‌سازی قدرت بیشتری پیدا کند. کمک‌های پزشکی، رفت‌وآمدها برای مشورت در مورد راهکارها، تبادل‌نظرها و ... می‌توانند روزنه‌ای باشند برای بازگشت بده بستان‌های گردشگری میان کشورهای مختلف. به‌این‌ترتیب بعد از اتمام شیوع کرونا، کشورهایی که در این دوران باهم همکاری و شراکت کرده‌اند، اهداف گردشگری مناسبی برای یکدیگر خواهند بود.

به‌طور خلاصه، کووید 19 فرایند شراکت جهانی را تسریع می‌کند. ما در مورد معماری جدید جهانی تجدیدنظرخواهید کرد و واکنشی منسجم و یکپارچه نشان خواهیم داد. تاریخ عالم‌گیری‌های پیشین که جهان پشت سر گذاشته است این مسئله را ثابت می‌کند. انسان حالا با در اختیار داشتن نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید، باهوش‌تر از انسانِ عالم‌گیری‌های قبلی شده است. به‌این‌ترتیب، صنعت گردشگری اولین ذی‌نفع از این جهانی‌سازی جدید خواهد بود. گردشگری فرو نخواهد پاشید!

 

* دبیر بخش آسیا در فروم گردشگری جهانی

انتهای پیام/

کد خبر 1399020510

برچسب‌ها