ورودی شاه‌نشین ارگ در محوطه فیض‌آباد کاشان آشکار شد

بخشی از ورودی شاه نشین ارگ در محوطه فیض آباد کاشان در فصل هفتم کاوش‌های بقایای این شهر ایلخانی آشکار شد که دارای پلکانی از آجر است و با وجود تخریب‌های انسانی و طبیعی سه پله از آن همچنان پابرجاست.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا نوری شادمهانی سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: «محوطه فیض آباد که در 10 کیلومتری شمال شهر نوش آباد در شهرستان آران و بیدگل، در استان اصفهان واقع است در سال ۱۳۹۰ به منظور آموزش درس عملی کاوش های باستان شناسی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه کاشان در نظر گرفته شد و از سال ۱۳۹۱ تاکنون به مدت هفت فصل کاوش آموزشی با همکاری استادان گروه باستان شناسی در آن انجام شده است.

به گفته این باستان شناس، ارگ این محوطه به مساحت ۸۰ در ۸۰ متر مربع و شارستانی با وسعت بیش از ۴۰ کیلومتر مربع همچنان باقی است.

نوری شادمهانی تصریح کرد: «ورودی روبه غرب است، بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که ساختمان شاه نشین از سمت غرب با سایر بخش های ارگ در ارتباط بوده است.»

سرپرست هیئت باستان شناسی با اشاره به اینکه ترانشه دوم فصل هفتم بر روی ترانشه سال قبل ایجاد شد، هدف از انتخاب دوباره این محل را  روشن کردن این موضوع که آیا در این نقطه از محوطه، زیر لایه های عصر ایلخانی، نهشته های پیشا ایلخانی نیز وجود داشته یا خیر، اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه در لایه های زیرین، آثاری چون سازه های حرارتی و بقایایی از کف های کوبیده گلی به دست آمده، تاریخ گذاری آنها را منوط به پژوهش هایی دانست که روی قطعات سفال و یک سکه مسین در حال انجام است.

نوری شادمهانی تصریح کرد : «یک سکه اکسید شده از جنس مس در داخل سازه حرارتی زیر لایه های ایلخانی به دست آمده که امیدواریم پس از خوانش کتیبه های آن بتوانیم در گاهنگاری لایه های زیرین استفاده کنیم.»

به‌گفته این باستان‌شناس، همان گونه که مطرح شد بیشتر یافته های فصل هفتم قطعه سفال های زیادی بود که پس از مستندنگاری، آنها را مورد مطالعه و مقایسه تطبیقی با سایر محوطه های قرون میانی ایران قرار خواهیم داد.

او در پایان با اشاره به اینکه مجوز کاوش در این محوطه توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است با قدردانی ازهمکاری های مستمر محسن جاوری باستان در این پروژه گفت : «دانشجویان ورودی ۹۵ گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در این کاوش مشارکت داشتند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399020627

برچسب‌ها