گفتمان‌سازی نبض توسعه گردشگری است

گفتمان‌سازی نبض توسعه گردشگری است و توجه نکردن به گفتمان‌سازی در بخش گردشگری، دسترسی به اهداف عالی آن را زمان‌بر و فرسایشی می‌کند.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری و مزیت‌های این صنعت می‌تواند باعث آشنایی بیشتر مردم با این پدیده بزرگ‌شده و زمینه افزایش ثروت در جامعه را فراهم آورد.

صنعت گردشگری به‌عنوان محرک اصلی جهش تولید می‌تواند در اشتغال‌زایی مؤثر باشد و درآمد حاصل از این صنعت، سهل‌ترین و عادلانه‌ترین درآمد اقتصادی است چراکه همزمان عامل افزایش درآمد برای کشور بوده و سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی و توزیع عادلانه ثروت در نقاط روستایی و شهری را بر عهده دارد.

فرهنگ‌سازی سفر و گردشگری نیاز به گفتمان سازی دارد که قبل از ساخت فرهنگ باید گفتمان حاکم را اصلاح کرد و اگر گفتمان سازی تبدیل به فضای غالب جامعه شد، فرهنگ ساخته می‌شود، بنابراین برای تحقق چیزی به نام فرهنگ سفر و گردشگری نیازمند برنامه و اقدامات هدفمند و استفاده از ابزارهای گفتمان ساز هستیم.

رسانه‌ها نقش حیاتی در ساخت دیدگاه‌های مردم‌دارند، زیرا واسطه‌ای میان حوزه عمومی فرهنگ و حوزه کوچک‌تری از دولت رسمی هستند و امروزه رسانه سالاری یا مدیاکراسی جای مردم‌سالاری یا دموکراسی را گرفته است.

گفتمان سازی گردشگری می‌تواند باعث کاهش آسیب‌پذیری نظام اقتصادی شود چراکه با افزایش درآمد و تولید ثروت، مقاومت اقتصادی که لازمه اقتصاد مقاومتی است ایجاد خواهد شد.

گردشگری مؤثرترین ابزار در راستای اقناع افکار عمومی جهانی نسبت به جغرافیای ناشناخته که تحت تأثیر تبلیغات منفی، تصویر ذهنی مخدوشی از آن مقصد ایجادشده است. انسان‌ها معمولاً دنیا و زیبایی‌های آن را به‌گونه‌ای که رسانه‌ها می‌خواهند می‌بینند لذا استفاده از ظرفیت رسانه اهمیت زیادی برای ساختن اذهان، ترمیم نگاه‌ها و شکل‌گیری موج جدید سفر و گردشگری و تغییر در مقاصد سنتی به سمت مقاصد جدید و ناشناخته دارد.

باور ما نسبت به حوزه گردشگری این است که گفتمان سازی نبض توسعه گردشگری است و عدم توجه به گفتمان سازی در بخش گردشگری، دسترسی به اهداف عالی آن را زمان‌بر و فرسایشی خواهد کرد.

در دنیای مدرن امروز، بار اصلی توسعه سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر دوش رسانه‌ها با ابزارهای گفتمان سازی که در اختیاردارند، است.

رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما می‌توانند ابزار قدرتمندی برای آموزش گسترده فعالان و علاقه‌مندان گردشگری و عموم مردم باشند.

هنر رسانه، بمباران فکری و اندیشه‌ای مخاطب است و در دنیای امروز حمایت رسانه را می‌توان به‌عنوان راهبرد اساسی گفتمان سازی در حوزه گردشگری همراه خویش داشته باشیم.

در سیستان و بلوچستان با مطالعاتی که در این زمینه شده است سعی داریم از این شاهراه اصلی هویت‌بخش و فرهنگ‌ساز جامعه که مبانی هنر و اندیشه را به همراه دارد استفاده بیشتری ببریم.

توسعه پایدار گردشگری در سال جهش تولید بدون مشارکت هوشمندانه مردم و نخبگان جامعه میسر نخواهد گردید و به مشارکت طلبیدن این گروه نیاز به ابزار قوی به نام رسانه دارد.

ما در گردشگری عقل کل نداریم و بورد توریسم می‌تواند ایده بهتری برای بهره‌گیری از خرد جمعی باشد چراکه هر تصمیم و فعالیت در این صنعت چتری بدون مشارکت جمعی و حضور حداکثری جامعه هدف، با شکست مواجه خواهد شد.

برای داشتن تجربه موفق در صنعت گردشگری باید نگاهمان را از بخشنامه و ادبیات دستوری، به اقناع فطری و فرایندی و برنامه‌ریزی‌شده تغییر دهیم.

اگر تلاش نکنیم تا سیاست‌های اقتصاد بدون نفت، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از تولید داخلی، به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود، متأسفانه پروسه تحقق این سیاست‌ها و رسیدن به توسعه پایدار بسیار زمان‌بر خواهد بود.

تشویق فعالان صنعت گردشگری، معرفی کسب‌وکارهای موفق این صنعت با نگاه نو، معرفی شاخه‌های جدید گردشگری، مسیرهای گردشگری و افزایش تولید محتوا در فضای مجازی از اهداف تهیه برنامه سیمای گردشگری در کنار گفتمان سازی به‌منظور فرهنگ‌سازی سفر و گردشگری است.

با توجه به شرایط ایجادشده و همکاری و تعامل سازنده با صداوسیمای مرکز سیستان بلوچستان و مشارکت فعال بخش خصوصی، برنامه سیمای گردشگری آماده پخش از شبکه هامون شده است.

پخش ماهواره‌ای و بین‌المللی شبکه هامون این شرایط را ایجاد کرده که تولید محتوا را بر اساس بازارهای هدف گردشگری استان به ترتیب اولویت بازار انجام دهیم.

امیدواریم با مشارکت همگانی و فرهنگ‌سازی مناسب در سال جهش تولید، سیمای جدیدی از گردشگری سیستان و بلوچستان را در منظر چشم همه گردشگران ایران خواه به تصویر بکشیم.

 

* معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان

انتهای پیام/

کد خبر 1399020863

برچسب‌ها