توجه به مزیت مرز با کشورهای همسایه، لازمه اقدامات فرهنگی برای توسعه سیستان و بلوچستان

اصالت فرهنگی موجود در سیستان و بلوچستان یک ظرفیت بزرگ است و لازمه اقدامات فرهنگی برای توسعه این استان توجه به مزیت مرز با کشورهای همسایه است.

محرومیت‌زدایی و اشتغال پایدار در سایه توجه به مسائل فرهنگی محقق می‌شود بنابراین در سیاست‌های کلان کشور به این منطقه باید با اولویت دادن به فرهنگ دنبال شود.

مردم استان دارای فرهنگ غنی هستند اما نیاز دارند دروازه‌های توسعه و خطوط ارتباطی استان تقویت شود تا پیوند عملی مردم استان با ایران اتفاق بیفتد.

فرهنگ مردمان در سیستان و بلوچستان جزء اصیل‌ترین فرهنگ‌های ایرانی بوده که با حفظ مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی ازجمله لباس، سنت‌ها و آداب‌ورسوم جلوه‌ای خاص را به نمایش گذاشته‌اند.

استان سیستان و بلوچستان دارای فرهنگ بسیار متنوع و تاریخ کهن است و یکی از غنی‌ترین استان‌های ایران است که از حیث آثار باستانی نیز در دوره‌های تاریخی تمدن و فرهنگ بشر و حتی ماقبل تاریخ جایگاه برجسته‌ای دارد.

با برقراری رابطه بین فرهنگ و گردشگری در سیستان و بلوچستان، این گنجینه به منبع خوب و جاذبه‌ای ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل‌شده و هرسال شاهد حضور تورهای داخلی و خارجی برای آشنایی با اصالت فرهنگی این استان هستیم.

کتابچه فرهنگ سیستان و بلوچستان در سایه قومیت‌ها و خرده‌فرهنگ‌های محلی با بهره‌گیری از امکانات محیطی و بالندگی اندیشه، با زیبایی رنگ‌ها و طرح‌ها مطابق با شیوه زیست انسانی هوشمندانه به نگارش درآمده است.

جلوگیری از ساخت فیلم‌های که استان را تخریب می‌کنند و اختصاص برنامه‌های تخصصی به استان که تصویر مخدوش استان را بتوان به سمت و سویی واقعی سوق داد ازجمله درخواست‌های مردم به‌منظور تأثیر بلندمدت در نگاه‌ها است.

برگزاری رویدادهای ملی و بین الملی کشور در استان باهدف توزیع سفر و کسب سهم واقعی استان از درآمدهای گردشگری می‌تواند شرایط را برای ایفای نقش استان در سطح ملی افزایش دهد.

وقتی یونسکو با درک اهمیت ظرفیت‌های استان پنج اثر را در فهرست میراث جهانی قرار می‌دهد سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز باید گام‌های عملیاتی در راستای معرفی و برجسته کردن موسیقی و فرهنگ و هنر استان انجام دهند تا بتوانیم در سایه این اقدامات هدفمند کسب‌وکار‌های کوچک جامعه محلی را توسعه داده و از مهاجرت مردم استان به‌صورت عملی جلوگیری کنیم.

اصالت فرهنگی موجود در این استان یک ظرفیت بزرگ است و لازمه اقدامات فرهنگی برای توسعه استان توجه به مزیت مرز با کشورهای همسایه است.

تعریف عمق استراتژیک در افغانستان و پاکستان، محیط کلان توسعه گردشگری استان را در کنترل دستگاه‌های تخصصی برای پیشبرد اهداف قرار خواهد داد.

برنامه اقدام مشترک ایران افغانستان و پاکستان با توجه به روابط و اشتراکات تاریخی و فرهنگی می‌تواند کلید ورود به بازار گردشگری چین، هند و جنوب شرق آسیا باشد.

هرچقدر هم سرمایه‌گذاری دولتی در استان بشود اما فراتر از مرزها، بینش توسعه اتفاق نیفتد کارهای ما کوتاه‌مدت است و پایدار نیست و زمانی می‌توان چشم‌انداز تعریف کرد که در سطح کلان بین سه کشور تعاملات جدی‌تر مانند عراق، لبنان و سوریه شکل بگیرد.

سطح همکاری‌ها در بخش‌های مختلف بر اساس نیاز طرفین مانند انرژی، ترانزیت، علوم، فناوری، فرهنگی، گردشگری، حمل‌ونقل و خطوط ریلی نیاز به بازتعریف مجدد بر اساس سند روشن و مطالعات دقیق دارد.

در خصوص اهمیت همکاری‌ها و نقش‌آفرینی بخش خصوصی باید عرض شود که ایجاد میز کار سه‌جانبه بخش خصوصی سه کشور نیز می‌تواند باعث همراهی در سطوح مختلف برای رسیدن به توسعه و رشد اقتصادی باشد.

تلاش‌های مشترک فعلی در سطح مبادلات تجاری مقدمه افزایش همکاری‌ها در سایر بخش‌هاست و گسترش رفاه و توسعه اقتصادی منطقه با تبدیل چالش‌ها به فرصت امکان‌پذیر خواهد بود که نیاز به تصمیمات بهنگام، دقیق و استراتژیک دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399021919

برچسب‌ها