گردشگری اروپا در قرنطینه

با اعمال ممنوعیت‌ها برای سفرهای غیرضروری و قرنطینه شدن کامل برخی کشورها، بخش گردشگری اروپا در حال نزدیک شدن به یک فروپاشی ناشی از همه‌گیری در تابستان پیش رو قرار دارد.

به گزارش میراث آریا به نقل از خبرگزاری پارلمان اروپا، نقاط داغ گردشگری در سرتاسر دنیا شاهد کاهش چشمگیری در تعداد بازدیدکننده‌ها و رزروهای هتل‌ها، رستوران‌ها، مکان‌های دیدنی و... هستند.

بعد از جنگ جهانی دوم، این اولین باری است که تمام بخش گردشگری به یک اندازه از چیزی ضربه می‌خورد؛ خطوط هوایی چندملیتی، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها یا راهنمایان تور، همگی به یک اندازه ضربه خورده‌اند.

به گفته تیری برتون عضو هیئت بازار داخلی اروپا، اقتصاد گردشگری اروپا تا 70درصد افت خواهد کرد و ازجمله آخرین اقتصادهایی خواهد بود که دوباره به روزگار پیش از کرونا بازمی‌گردد.

 او عنوان کرده است که با توجه به این ارقام، بخش گردشگری باید اولین بخشی از اقتصاد باشد که بودجه‌های بهبودی از کووید 19 را دریافت می‌کند.

او به قانون‌گذاران کمیته حمل‌ونقل در پارلمان اروپا گفت: «به نظر من گردشگری باید بیشترین نفع را از این بودجه داشته باشد، بدون شک این سهم باید بیشتر از 20درصد باشد.»

اما هنوز خبری از بودجه نیست. هرچند، اگر هم در هرزمانی بودجه‌ای در دسترس قرار بگیرد، مشخص نیست که کدام کشورها و در کدام بخش‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

برتون اعضای پارلمان اروپا را با اعلام خبری غیرمنتظره متعجب کرد: «اینکه می‌توان یک نقطه اوج را در ماه سپتامبر یا اکتبر برای همه‌گیری در نظر گرفت و یک مسیر برای گردشگری پایدار در سرتاسر اروپا مشخص کرد.»

اما اروپا مانند استرالیا یا نیوزلند نیست. چیزی به شروع تابستان نمانده و همین حالا هم بسیاری از عوامل مشغول در گردشگری به کمک نیاز دارند، در غیر این صورت ورشکسته خواهند شد. رسیدن به اوج همه‌گیری در پاییز بسیار دیر است.

شرکت‌های کوچک و متوسط هم‌میل چندانی به استفاده از اقدامات فوق‌العاده مانند وام گرفتن از بانک سرمایه‌گذاری اروپا ندارند، چون این کار در بلندمدت بدهی شرکت‌های خصوصی را افزایش خواهد داد. به‌علاوه، پیام‌های ضدونقیضی هم از سوی مسئولان کمیسیون‌ها ارائه ‌شده است. مثلاً هفتهٔ گذشته، به شهروندان اتحادیه اروپا توصیه شد که برای تعطیلات تابستانی خود برنامه‌ریزی کنند. یک هفته بعد اما صحبت از تعطیلات تابستانی «هوشمند» شد، گرچه مشخص نیست این «تعطیلات هوشمند» دقیقاً چیست و چطور اجرا می‌شود.

برای مثال، یونان در حال معرفی «پاسپورت سلامت» است، یعنی کسانی که تمایل دارند به یونان سفر کنند، باید ابتدا در کشوری که تعطیلات شروع می‌شود آزمایش کرونا بدهند.

اما از سوی دیگر میلوس زمن رئیس‌جمهوری چک پیشنهاد داده است که مرزهای کشور باید تا یک سال بسته باقی بماند.

به‌این‌ترتیب بسیاری از کسانی که قصد سفر و گذراندن تعطیلات دارند تا یک سال آینده این تصمیم را با ترس و لزر و موشکافی بیشتری خواهند گرفت. از سوی دیگر سفرهای کاری هم باوجود ابزارهای آنلاین برای ویدئو کنفرانس تا یک سال آینده رونق نخواهند گرفت.

گردشگری عمومی در سرتاسر دنیا دوران سختی را تجربه خواهد کرد و همه سعی خواهند کرد تا جایی که می‌توانند گردشگر جذب مقاصد گردشگری خود کنند تا ضررهای سال 2020 را جبران کنند. متأسفانه در این بحبوحه، گردشگری آنلاین آخرین چیزی خواهد بود که دنیای پساکرونا به آن فکر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399022241

برچسب‌ها