تحلیلی بر شعار سال جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۰

ظرفیت موزها در ایجاد تجارب معنی‌دار، برای مردمانی با ریشه‌ها و خاستگاه‌های گوناگون از ارزش‌های محوری اجتماع است.

هرگز وضعیت برای مؤسسات معتبر و درحال گذار، مانند اکنون نبوده است، که موزه‌ها بتوانند تا این حد ارتباط و مشارکت سازنده نسبت به واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه مدرن داشته باشند.

چالش‌های تنوع و جهان‌شمولی و از طرفی دشواری در مسیریابی مسائل پیچیده اجتماعی در محیط‌هایی که به طرز فزاینده‌ای در حال قطبی شدن هستند، اگرچه صرفاً مختص موزه‌ها و مؤسسات فرهنگی نیست، در مورد آن‌ها به دلیل نقشی که در جامعه ایفا می‌کنند، بسیار پررنگ‌تر است.

رشد انتظارات عمومی در راستای تحولات اجتماعی به‌نوعی گفتگو پیرامون ظرفیت اجتماعی مناسب موزه‌ها در قالب نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، نمایش‌ها، برنامه‌های آموزشی و تولیدات خلاقانه انجامیده است.

با این وجود باید تدابیری در راستای غلبه بر نیروها و قدرت‌هایی که خواسته و ناخواسته منجر به ایجاد اختلال و اختلاف در موزه‌ها، شبکهٔ بیناموزه‌ای و حتی بازدیدکنندگان می‌شوند، انجام شود.

این اختلافات می‌تواند ریشه و منشأهای گوناگون از جمله هویت، جنسیت، قومیت، زمینه‌های اقتصادی، توانایی جسمی، وابستگی‌های سیاسی و اعتقادات مذهبی داشته باشد.

با انتخاب محور«موزه برای برابری، تنوع و جهان‌شمولی» کمیته برگزاری روز بین‌المللی موزه سال 2020 در نظر دارد، با تجمیع آرا، تنوع نگرش‌هایی که اجتماعات و فردیت موزه‌ها را شکل می‌دهند و همچنین شناخت و غلبه بر ابزارهایی که روایت‌های متعصبانه در موزه‌ها را به تصویر می‌کشند را جشن بگیرد.

 

* مدیر موزه آبگینه و سفالینه تهران

انتهای پیام/

کد خبر 1399023164

برچسب‌ها