حراست از میراث‌فرهنگی گلستان، قوی‌تر از گذشته

استان گلستان آیینه تمام نمای تاریخ و تمدن ایران از دوران پیش‌ازتاریخ تا تاریخی و اسلامی و معاصر، مملو است از این ظرفیت‌های فرهنگی‌تاریخی و همچنین طبیعی، ازاین‌رو است که هرسال روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی در اردیبهشت‌ماه، بهانه‌ای می‌شود تا با یادی از این ارزش‌ها، برای حفاظت بهتر و گسترده‌تر و همچنین معرفی آن‌ها بکوشیم.

به‌راستی آیه قل سیر فی‌الارض... را چگونه باید تفسیر کرد جز اینکه تاریخ هر سرزمین را باید بیش‌ازپیش شناخت و آن را حفظ و نگهبانی کرد. آری، مواریث فرهنگی اعم از مادی و غیرمادی و ملموس و ناملموس همگی سرمایه‌های گران‌بهایی هستند که از گذشتگان به امانت به ما سپرده‌شده‌اند و برای درس‌آموزی در حال و بهره‌مندی آیندگان، وظیفه سنگین حفاظت و معرفی آن‌ها بر دوش انسان‌های عاشقی است که دغدغه‌ای جز سربلندی سرزمین خویش را نداشته و عمر خویش را برای اعتلای نام ایران و ایرانی سپری می‌‌کنند.

به‌طورقطع فعالیت‌های مختلف میراث‌فرهنگی استان در بخش‌های موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی، ثبت آثار و تعیین حریم، مرمت و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی، حفاظت از آثار و انجام پژوهش‌های مرتبط تداوم داشته و قوی‌تر از گذشته ادامه خواهد داشت.

در سال 1398 معاونت میراث‌فرهنگی استان گلستان به همت همکاران در حوزه‌های مختلف موزه‌ها و اموال فرهنگی تاریخی، حفظ و احیای بناها و محوطه‌ها و اماکن تاریخی، ثبت آثار و تعیین حریم اقداماتی خوب و شاخصی را اجرایی کرد.

حفاظت و مرمت 1142 قلم شیء فرهنگی‌تاریخی، ساماندهی 2177 قلم شیء، کارشناسی و تحویل بیش از 1500 قلم شیء، اخذ پروانه فعالیت دومین مجموعه و موزه خصوصی استان، افزایش 12 درصدی آمار بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی استان، اجرای بیش از 40 برنامه فرهنگی و هنری موزه‌های در سطح استان، اقدامات اجرایی پروژه‌های موزه میراث روستایی گلستان، موزه بزرگ گلستان، اقدام طرح محتوایی پروژه موزه راه‌آهن استان و بهسازی و استانداردسازی موزه‌های فعال سطح استان اقدامات شاخص حوزه موزه‌ها، اموال منقول فرهنگی‌تاریخی در سال گذشته بود.

همچنین در حوزه ثبت آثار و تعیین حریم معاونت میراث‌فرهنگی استان اقدام به ثبت 19 اثر غیرمنقول، 10 اثر ناملموس، شش اثر طبیعی و 14 اثر منقول کرده است که درمجموع 51 اثر در سال 98 در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر جهانی (جنگل‌های هیرکانی) نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و در حوزه تعیین حریم نیز 15 اثر استان تعیین حریم شده است.

در حوزه حفظ و احیای بناها و محوطه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی معاونت میراث‌فرهنگی استان اقدام به مطالعه، مستندسازی، مرمت و ساماندهی و بهسازی تعداد 30 بنای فرهنگی‌تاریخی از محل منابع اعتباری ملی و استانی و همچنین کمک‌های فنی اعتباری کرده است که از مجموع این تعداد بنا، سه بنا موردمطالعه مستندسازی و ارائه طرح مرمت قرارگرفته است. فاز دوم پروژه مطالعاتی تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی گرگان نیز ازجمله اقدامات حفاظتی طرح‌های مطالعاتی معاونت میراث‌فرهنگی استان در حال انجام است.

اینجانب وظیفه خود می‌دانم از زحمات همه متصدیان دلسوزان و فعالان عرصه میراث‌فرهنگی استان گلستان سپاسگزاری کرده و از خداوند متعال سلامتی و سربلندی برای این عزیزان و ایران اسلامی را خواستارم.

 

* معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان

انتهای پیام/

کد خبر 1399030828

برچسب‌ها