گستردگی دامن سفید بهار بر دشت سرسبز فندقلو

عرصه سرسبز و جنگلی فندقلو با تنوع گونه‌های مختلف گیاهی در مراتع، در دامن شهرستان مهد فرهنگ و تمدن نمین جای گرفته که زیبایی‌های منحصر به‌فرد آن توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

منطقه نمونه گردشگری فندقلو که 16هزار هکتار وسعت دارد و شامل 12هزار هکتار مراتع سرسبز و 4 هزار هکتار عرصه جنگلی است از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان اردبیل به شمار می‌رود.

عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می‌رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان بوده و از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که به دلیل واقع شدن در نزدیکی شهر نمین و 30 کیلومتری اردبیل و نیز گردنه زیبای حیران یک گردشگاه مهم  در استان اردبیل به شمار می‌رود.

آن چه در قلب منطقه فندقلو با زیبایی‌های چشم‌نوازش هیجان هر چه بیشتر را برای گردشگران به ارمغان آورده و روح آنها را تلطیف می‌کند دشتی وسیع مملو از گل‌های سفید است که گویی بهار دامن سفید خود را بر گستره این دشت پراکنده است.

بابونه، گیاهی معطر و زیبا با بیش از 15 خاصیت درمانی که به صورت خودرو به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر در مراتع و دشت‌های منطقه جنگلی فندقلو می‌روید و با خاصیت‌های شناخته شده‌ای که دارد هم در داروسازی صنعتی و هم در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کنار خاصیت‌های درمانی این گیاه، در موراد بهداشتی نیز از آن بهره‌برداری می‌شود؛ اما آن چه بیش از هر چیزی مورد توجه گردشگران در این منطقه قرار می‌گیرد زیبایی‌های منحصر به‌فردی است که این گیاه به جنگل فندقلو داده به طوری که تا چشم کار می‌کند گل‌های بابونه همچون شال سفیدی بر این منطقه کشیده است.

دشت بابونه یكی از جاذبه‌های كم نظیر در کشور به شمار می‌رود که بهشتی غیرقابل وصف بوده و سالانه پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است چرا که در این دشت زیبا می‌توان به هر آنچه از زیبایی و طبیعت به ذهن خطور می‌کند، با چشم خود دید.

بعید است که گردشگری از هر سنی و گروهی در این منطقه حضور یابد اما در کنار لذت از زیبایی‌های دشت وسیع و پرگل بابونه، فرصت عکس و فیلم گرفتن از منطقه را از دست بدهد.

در کنار این زیبایی‌ها که گردشگران حاضر در منطقه از آن لذت می‌برند، مردم برای مصارف درمانی نیز از گل‌های بابونه و سایر گیاهان دارویی در منطقه جمع‌آوری می‌کنند چرا که خاصیت درمانی این گیاه برای بیماری‌های مختلف این گیاه را مورد توجه ویژه قرار داده است.

بابک رعنایی، کارشناس گیاهان دارویی در مورد خاصیت‌های درمانی گیاه بابونه می‌گوید: مقابله با افسردگی و اضطراب، تقویت هضم غذا، کاهش درد و التهاب، رهایی از احتقان، مصارف پوستی، بیماری‌های دهان و دندان، جلوگیری از بروز مشکلات قلبی، موثر در برابر سردردهای میگرنی، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، درمان عفونت، بهبود عملکرد هضمی دستگاه گوارش و بسیاری موارد دیگر از جمله خواص درمانی گیاه بابونه است.

او افزود: از این گیاه به صورت دم كرده، اسانس و روغن مورد بهره برداری قرار می گیرد که با توجه به خاصیت‌هایی که دارد طرفداران زیادی داشته و یکی از گیاهان محبوب درمانی به شمار می‌رود.

برگزاری جشنواره ملی گل های بابونه فرصتی برای معرفی این قابلیت گردشگری

 مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمین گفت: جشنواره ملی گلهای بابونه همه ساله دراواخر خرداد ماه به صورت ملی در منطقه نمونه گردشگری فندقلوی این شهرستان برگزار می شود.

محمد روشنایی فرد افزود: این رویداد فرهنگی و گردشگری با هدف شناسایی و معرفی قابلیت ها، استعداد های بی نظیر در حوزه گردشگری و جذب سرمایه گذاری و رونق گردشگری شهرستان نمین و آشنایی با سنت ها، صنایع دستی و آئین های محلی مردم منطقه و ایجاد همدلی و وحدت در بین مردم با مشارکت دستگاه های اجرایی شهرستان برگزار می شد که امسال بدلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشد.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت خاص این شهرستان و تلاقی با استان گیلان و وجود گردنه بی نظیر و زیبای حیران و همچنین دارا بودن آب و هوای متبوع پذیرای گردشگران و میهمانان بسیاری از سراسر کشور است.

روشنایی فرد همچنین با اشاره به قابلیت های فرهنگی و گردشگری نمین گفت: جنگل فندقلو بعنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح بوده و جشنواره بابونه نیز فرصتی برای معرفی هر جه بیشتر این منطقه جنگلی می باشد.
وی با بیان قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل های بالقوه گردشگری در این شهرستان، جنگل فندقلو و مراتع این منطقه را یکی از نعمت های عظیم الهی و خدادادی در این راستا توصیف کرد و افزود: وجود این منطقه سیاحتی سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب خود می کند.
نورزاده بیان کرد: شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری منطقه بویژه جنگل نمونه گردشگری فندقلو، توسعه امکانات گردشگری در مناطق گردشگری نمین، نمایش توانایی استان در زمینه گیاهان دارویی و ایجاد شور و نشاط در جامعه از دیگر اهداف این جشنواره است.

 

فصل بهار و اوایل فصل تابستان اوج زیبایی دشت بابونه است که همه ساله به مناسبت روز جهانی گل و گیاه در این منطقه در روزهای 24 و 25 خردادماه جشنواره بزرگی به نام جشنواره گل های بابونه برگزار می شود. این وسعت از دشت با این گونه از گل و گیاه تنها دشت زیبای كشور است كه در این تاریخ به اوج زیبایی خود می رسد . با گرد هم جمع شدن مردم از گوشه گوشه كشور در این منطقه و استفاده از زیبایی های این دشت و همچنین دیگر زیبایی های جنگل های اطراف در كنار چشمه های آب گرم، می توان با عنوان فستیوالی بزرگ در زمینه طبیعت و گل و گیاه از این روز نام برد. زیبایی های این دشت \"بابونه\" در كنار تنوع گیاهی بسیاری كه در جنگل \"فندقلو\" وجود دارد در كنار یكدیگر تمام هر آنچه كه گردشگران از زیبایی می خواهند را برای آن ها فراهم كرده است.

این منطقه به خاطر داشتن جاذبه‌های منحصر بفرد جنگلی، مرتعی و گردنه زیبای حیران با جذابیت های طبیعی متنوع قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد.

در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جنس در این منطقه شناسایی شده اند که از بین انواع شناسایی شده گونه های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.

انتهای پیام/

کد خبر 1399031139

برچسب‌ها