عواقب کرونا برای حیات‌وحش در معرض انقراض آفریقا

تکاوران مسلح در سپیده‌گاه تعقیب شکارچیان غیرقانونی را آغاز می‌کنند. عالم‌گیری کوید 19 هشیاری تازه و ترس تازه‌ای را به جان ما انداخته است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از آسوشیتدپرس، با رفتن گردشگرها و درآمدی که از آن‌ها حاصل می‌شد، حفاظت از حیات‌وحش در معرض انقراض مانند کرگدن‌های سیاه به یک چالش عظیم بدل شده است. شکارچیان غیرقانونی مانند بسیاری دیگر، دست به هر کاری می‌زنند تا معیشت خود را تأمین کنند و از این رو دل‌وجرأت بیشتری پیدا کرده‌اند.

کرگدن‌ها مدت‌هاست که از سوی شکارچیان غیرقانونی تهدید می‌شوند. آن‌ها کرگدن‌ها را به خاطر شاخ‌هایشان می‌کشند تا آن‌ها را به شکل غیرقانونی به فروش برسانند، چون بسیاری از مردم این باور غلط را دارند که این شاخ‌ها ارزش دارویی دارند.

به گفته جان تکلز، یکی از محیط‌بانان منطقة آل پجتا در کنیا، حالا این دغدغه هم اضافه شده است که عالم‌گیری کووید 19 ممکن است این دست شکارهای غیرقانونی را افزایش بدهد.

او اضافه کرد:‌ «این روزها باید حواسمان را بیشتر جمع کنیم، چون ممکن است شکارچیان غیرقانونی از این خلوتی سوءاستفاده کنند و حیوانات را شکار کنند.»

تعداد کرگدن‌های سیاه در افریقا در طی سال‌های گذشته به کندی رو به افزایش بود، گرچه بر اساس گزارش اتحادیة بین‌المللی حافظت از طبیعت (IUCN) در ماه مارس، این گونه همچنان در دسته «به‌شدت در معرض انقراض» قرار دارد. حفاظت از این گونه‌ها همچنان مستلزم اجرای قوانین جدی‌تر و مؤثرتر است.

آل پجتا خانه بیش از 130 کرگدن سیاه است، مکانی که به گفته ریچارد ویجن، مدیر این منطقه حفاظت‌شده، بزرگ‌ترین جمعیت این حیوان در شرق و مرکز افریقا را در خود جای داده است. بر اساس ادعای ویجن، محافظت از این حیوانات بسیار هزینه‌بر است. آل پجتا سالانه بالغ بر 10 هزار دلار برای حفظ هر کرگدن هزینه می‌کند.

او اضافه کرد:‌ «این کار برای ما سالی حدوداً دو میلیون دلار هزینه دارد. در زمان شیوع کرونا که گردشگری به‌صورت کامل متوقف شده است، برای مایی که عمدة درآمدمان از این صنعت بوده بسیار سخت شده که عایدی مورد نیاز برای حفاظت از کرگدن‌ها را به دست بیاوریم. کرونا برای کرگدن‌ها هم به یک فاجعه بدل شده است.»

مدیر این منطقه محافظت‌شده انتظار دارد امسال سه تا چهار میلیون دلار عایدی‌اش را از دست بدهد و از این رو توانایی‌اش برای محافظت از کرگدن‌ها به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. حالا باید دید شکارچیان غیرمجاز چطور از این فرصت استفاده می‌کنند و آمار شکار این حیوانات نادر تا چه حد افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش IUCN، شکار گونه‌های مختلف کرگدن در افریقا روندی کاهشی داشته است و از 1349 مورد در سال 2015 به 892 مورد در سال 2018 افت پیدا کرده است، اما وضعیت سال 2020 ممکن است این تعداد را به شکل غیرمنتظره‌ای افزایش بدهد. جمعیت کرگدن‌های سیاه نیز سالانه 2.5 درصد بین سال‌های 2012 تا 2018 رشد داشته است و به بیش از 5600 رأس رسیده است. انتظار می‌رفت این رشد تا پنج سال آینده تداوم داشته باشد، اما کرونا تمام معادلات را بر هم زده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399031354

برچسب‌ها