«شوشتر نو» اثری با هویت ملی و پشتوانه فرهنگی

با تلاش‌ مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و پس از تبادل‌نظر در شورای ثبت ملی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرانجام، بافت تاریخی فرهنگی شهرک «شوشتر نو» در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، اما این‌که ثبت این اثر چه روندی را طی کرد و چه ویژگی‌هایی از «شوشترنو» یک اثر ثبت ملی ساخت، موضوعی است که در ادامه این گزارش به آن پرداخته خواهد شد.

 «شوشترنو» یکی از شهرک‌های جدید خوزستان است که با هدف اسکان کارگران شرکت کشت و صنعت کارون در حدفاصل دهه‌های چهل و پنجاه در کنار شهر قدیم شوشتر بنا شده است. بافت این شهرک از آثار دوره معاصر است و در طراحی و ساخت این بافت از معماری ایرانی اسلامی بافت تاریخی شوشتر الگوبرداری شده که این موضوع  موجب خلق یک اثر منحصربه‌فرد و با ارزش شده است.

شهرک شوشترنو توسط دکتر کامران دیبا یکی از اساتید مطرح کشور طراحی و احداث شده است. شخصی که در سال ۲۰۰۰ میلادی موفق به کسب یکی از بهترین جایزه‌های معماری و شهرسازی، یعنی «جایزه آقاخان» در دنیا شد.

دکتر کامران دیبا خالق آثار فاخری همچون موزه معاصر تهران و بخش‌هایی از دانشگاه جندی‌شاپور است و بارها در مصاحبه‌های خود یکی از بهترین کارهای خود را احداث شهرک کارگری «شوشترنو» عنوان کرده است.

پس از اخبار منتشرشده مبنی بر تخریب یکی از بناهای واقع در بافت ارزشمند شهرک «شوشترنو»، بلافاصله از سوی معاونت و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان نسبت به بررسی موضوع و نحوه تخریب و دلایل آن اقدام شد.

در همین راستا برای جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف و تخریب‌های احتمالی بعدی، مکاتبات متعددی از سوی میراث‌فرهنگی خوزستان با شهرداری و فرمانداری شوشتر انجام شد. پس از انجام مراحل اولیه حفاظت، نسبت به تشکیل کارگروه حفاظت از این بافت باارزش متشکل از رئیس اداره شوشتر، مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شهرستان و کارشناسان مرتبط با موضوع اقدام و پایش‌های منظم و مستمر در راستای تهیه پرونده ثبتی آغاز شد

روز 28 اردیبهشت‌ماه 99 سیدحکمت‌الله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به‌منظور بازدید میدانی همچنین بررسی روند تهیه پرونده ثبتی بافت شوشتر نو در اداره شوشتر حضور یافت.

 بعد از بررسی پرونده ثبتی، بازدید میدانی از بافت تاریخی شوشتر و «شوشتر نو» و همچنین تعدادی از بناهای تاریخی در دستور کار کارگروه به ریاست مدیرکل استان قرار گرفت که در نهایت به همت مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی و مسئول اداره شوشتر و نیز کارشناسان آن اداره، پرونده ثبتی بافت تاریخی فرهنگی «شوشترنو» آماده شد.

این پرونده 30 اردیبهشت‌ماه و هم‌زمان با دومین روز از هفته میراث‌فرهنگی در شورای ثبت ملی کشور ارائه شد که در نهایت، واجد ارزش فرهنگی تاریخی شناخته شد و به ثبت رسید.

در جلسه‌ای که با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور، اعضا شواری ملی ثبت و همچنن احمدرضا حسینی بروجنی معاون میراث‌فرهنگی خوزستان محمدرضا بهادری مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر تشکیل شده بود، پس از دفاعیات معاون میراث‌فرهنگی استان و مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر، با اکثریت آراء رأی بر ثبت این اثر تاریخی فرهنگی داده شد.

شهرستان شوشتر دارای ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث‌فرهنگی است.

 

* گزارش از جواد خراسانی کارشناس روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان

انتهای پیام/

کد خبر 1399031513

برچسب‌ها