شماره 81 فصلنامه علمی، فنی و هنری «اثر» منتشر شد

شماره 81 فصلنامه علمی، فنی و هنری «اثر» به مدیر مسئولی بهروز عمرانی و سردبیری علیرضا انیسی، توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نشریه علمی، فنی و هنری اثر فصلنامه‌ای است با درجه علمی ترویجی به صاحب امتیازی پژوهشگاه که با هدف بازتاب دستاوردهای علمی پژوهشی در زمینه مطالعات شهرسازی، معماری، مرمت و حوزه‌های وابسته به آن‌ها در حوزه هنر و تمدن ایرانی به چاپ می‌رسد.

«پژوهش، حفاظت، مرمت و احیای بنای تاریخی مقبره بداق سلطان مهاباد»، «معرفی و مطالعه یادگارنوشته‌های آرامگاه باباافضل کاشانی»، «مروری بر اقسام گنبدهای ایرانی و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس پوسته، فرم هندسی و اجزا»، «بازبینی کتیبه و تاریخ سَردَر مسجد مدرسه آقابزرگ»، «بنای یادمانی تل آجری در بخش فیروزی روزی شهر پارسه»، «رو یکرد چندرشته ای جامع به تختگاه تخت جمشید و شهر پارسه (بخش دوم)»، «نقشه تاریخی آب کارون به طرف شوشتر و سرچشمه زاینده رود به اهتمام نجم الملک(سال 1299 قمری/ 1260 شمسی)»، «بازنگری تاریخ سیدون علی نقیای ابرقو»، «تازه‌های کتاب و مجله کتابخانه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری» مقالاتی هستند که در این شماره به چاپ رسیده‌اند.

در بخشی از مقاله «پژوهش، حفاظت، مرمت و احیای بنای تاریخی مقبره بداق سلطان مهاباد به قلم ابراهیم حیدری کارشناس باستان شناسی و مرمت آمده است: «بنای آرامگاه بداق سلطان حکمران مکریان در زمان شاه سلیمان صفوی، یکی از قدیمی‌ترین مقابر دوران اسلامی در استان آذربایجان غربی و تنها مقبره در داخل قبرستان عمومی شهر است. این بنای تاریخی آرامگاه خانوادگی بداق سلطان و دیگر افراد خاندان مکری است که حدود چهار قرن در این ناحیه فرمانروایی داشته‌اند.

متأسفانه بعد از سقوط دولت ملی و مقتدر صفویه براثر حوادث پی‌درپی، نا امنی‌ها و اختلافات محلی آسیب زیادی به مقبرهٔ بداق سلطان، والی خوش‌نام مکریان و دیگر افراد آن خاندان وارد شده بود.

به‌طوری‌که ایوان شمالی و جنوبی آن به کلی تخریب و سنگ نوشته روی قبور به استثنای سنگ قبر آخرین والی این خاندان (عبدالله خان) تمامی خرد و نابود شده بودند. طبق متون تاریخی، به استناد تکه سنگ‌های قبرهای باقی مانده، مقایسه بنا با مسجدجامع مهاباد یا مسجد سور و روایات معتمدان و بازماندگان خانوادهٔ مکریان، این مقبره متعلق به بداق سلطان و دیگر افراد خاندان او است که در زمان خود منشأ خدمات شایسته در منطقه بوده ودر برهه‌هایی از تاریخ با متجاوزان و بیگانگان مهاجم مبارزات قابل توجه کرده‌اند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139903216

برچسب‌ها