اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصتی برای اشتغال‌زایی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

توسعه شهرها در دهه‌های گذشته موجب تمرکز امکانات در شهرها شد و روستاها را از رونق گذشته خود انداخت. نگاهی به روند مهاجرت روستاییان به شهرها نشان می‌دهد که در طول دهه‌های اخیر جمعیت انبوه جوان و مولد روستاها روانه شهرها شدند.

دسترسی به امکاناتی که در شهرها متمرکز شد، در کنار اشتغالی که حالا در روستاها به علت برخی بحران های آب و مرتع در کشاورزی و دامداری به حداقل خود رسیده بود خیلی از روستاییان را بر آن داشت که خود را با هر وسیله ای به شهرها برسانند.

حضور پرشمار روستاییان به شهرها که عمدتا در حاشیه شهرها سکنی گزیدند خود موجب بسیاری از مشکلات ریز و درشت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شد که هنوز بعد از چند دهه آثارش در جای جای کشور به چشم می خورد.

بعد از بردن امکانات به روستاها همچون آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، توسعه نظام بهداشتی و آموزشی، حالا بحث نداشتن درآمد پایدار مهم ترین مشکلی بود که خودنمایی می کرد. در این میان به نظر می رسد یکی از طرح های نسبتا موفقی که در سالهای گذشته در کشور مورد توجه قرار گرفته تا بلکه تا حدی اگرچه اندک مشکل اشتغال را در روستاها حل کند ایجاد و گسترش "اقامتگاه‌های بوم گردی" است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دل طبیعت زیبای روستاها می‌تواند کانونی برای فرار از خستگی‌های زندگی ماشینی در زیر آسمان پرستاره و به دور از آلایندگی‌های زیست محیطی و آرامشی رویایی برای گردشگران باشد.

اقامتگاه بوم‌گردی به معنای محل اقامت مسافر است که منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه و متناسب با معماری سنتی احداث و افزون بر طبیعت بکر مکانی برای آشنایی گردشگران با جاذبه‌های مردم شناسی مانند آداب و رسوم، غذاهای سالم، طبیعی، محلی و صنایع دستی اهالی منطقه است.

بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمدی ساکنان مناطق روستایی باشد و از رو آوردن اهالی به راه‌های دیگر کسب درآمد، مانند فروش زمین‌های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی، جلوگیری کند.

براساس گزارش‌های اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد سالانه حدود سه میلیون گردشگر داخلی و خارجی از این استان دیدن می‌کنند که روستاها مهمترین هدف گردشگری این خطه محسوب می‌شود.

توسعه اقامتگاه های بوم گردی راهکاری برای کوتاه بودن زمان اقامت گردشگران به عنوان مهمترین چالش این صنعت در کهگیلویه و بویراحمد است.

تنوع اقلیم و طبیعت بکر از ویژگی‌های کهگیلویه و بویراحمد است به عنوان مثال در یک نقطه دارای جاذبه‌های زمستانی مانند اسکی در منطقه کاکان بویراحمد باشد در مناطق گرمسیری گچساران، باشت، کهگیلویه و بهمئی دارای جاذبه‌های منحصربه‌فرد گردشگری این استان است که در صورت توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند صنعت گردشگری این خطه را متحول کند.

تنوع آب و هوایی، وجود جاذبه‌های طبیعی متنوع، مناظر بدیع و چشم‌نواز در کنار تولیدات صنایع دستی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که در صورت بهره وری می‌تواند شرایط را برای توسعه اقتصادی این مناطق فراهم کند.

این استان با ۱۴ منطقه نمونه گردشگری و ۱۱ روستای هدف گردشگری، محل مناسبی برای روستاگردی و سرمایه‌گذاری در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

بخش عمده‌ای از ۳۰۰ جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مجاور مناطق روستایی قرار دارد که برخی روستاهای هدف گردشگری از جمله تنگ تامرادی، کریک و مارین با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه‌اند.

معاون گردشگری، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی روستاهای مستعد توسعه بومگردی در استان گفت: «روستاهای زیادی در استان وجود دارد که با ایجاد بوم‌گردی می‌تواندنقش بسزایی در اشتغال زایی برای جوانان ایجاد کنند.»

محمدحسین‌زاده با بیان اینکه روستای شاه بهرام یکی از روستاهای‌مستعدایجاد بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد است،تصریح کرد: «این روستا با وجود جنگل‌های پوشیده از درختان بلوط، بنه، کلخنگ، و انواع بادام، یک غار به طول ۲۰۰ متر و قرار گرفتن در مجاورت رودخانه از زیباترین جلوه‌های روستاگردی و مکانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه احداث اقامتگاه بومگردی است.»

او روستای شوش در شهرستان باشت را از دیگر روستاهای مستعد ایجاد بومگردی در استان عنوان کرد و گفت: «روستا سیاحتی شوش واقع در مجاورت پل تاریخی پریم در ورودی شهرستان باشت از محور استان فارس از دیگر مناطق گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.»

معاون گردشگری،اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد،اظهار کرد: «وجود ساحل رودخانه، تلاقی معماری ۲ پل قدیم و جدید در حالی که گرداگرد این روستا را باغ‌های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم نظیری از زیبایی‌های طبیعی و انسان ساز ایجاد شده است.»

حسین زاده، روستا کلگه امیرشیخی را از دیگر روستاهای با ظرفیت ایجاد بومگردی بیان کرد وافزود: «روستای کلگه امیر شیخی با پوشش درختان جنگلی بلوط، بنه، زالزالک و پوشش گیاهی فراوان در پا سه هزار متری خامی کوه خامی از چشم اندازهای بسیار زیبا و سرسبزی است که میزبان طبیعت گردان زیادی است.»

او گفت: «روستای مارین در شمال شهرستان گچساران نیز به دلیل وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده و همه ساله در فصل بهار میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است.»

حسین‌زاده عنوان کرد: «بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستاست یکی می تواند در زمینه ایجاد بومگردی بسیار مورد استقبال گردشکران داخلی و خارجی قرار گیرد.»

او به ظرفیت های ایجاد بومگردی در روستای کریک اشاره کرد و اظهار داشت: «روستای کریک شهرستان دنا یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.»

حسین زاده بیان کرد: «بافت کم‌نظیر پلکانی روستای کریک با سازه‌های گلی و مهندسی جذاب با قدمت دیرینه سبب شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی روانه این روستای زیبا و دیدنی شوند.»

معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: «روستای ده شیخ شهرستان دنا از دیگر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که کشف غاری منحصربه‌فرد در مجاورت آن موقعیت این روستا در ۵۵ کیلومتری یاسوج را به یک کانون بوم گردی جدید در جنوب کشور تبدیل کرده است.»

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره  می‌گوید: «با توجه به اهمیت بوم گردی در توسعه گردشگری دولت از سرمایه گذاری چنین طرح‌هایی حمایت می کنند.»

مجید صفائی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از مهمترین این حمایت‌ها است،گفت: « برای احداث هر واحد اقامتگاه بوم‌گردی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.»

 او تخفیف در هزینه زیرساخت‌هایی مانند آب و برق، کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطا مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاهها عنوان کرد و افزود: «تا پایان سال جاری ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در این استان بهره‌برداری خواهد شد.»

صفائی اظهار کرد: «هم اکنون 12 اقامتگاه بوم گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است.»

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد،تصریح کرد: « تقویت و توسعه واحدهای بوم‌گردی روستایی در استان از مهم ترین برنامه های کاری این اداره کل است.»

صفائی گفت: تاکنون شش واحد بوم گردی در سطح استان و بیشتر در مناطق روستایی بهره‌برداری شده است.»

گردشگری فرصتی برای فروش سوغات محلی

خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قروت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است که عمدتاً در مناطق روستایی تولید می‌شود.

دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های است که سفر گردشگران را ماندگار می‌کند.

آواها و نواها

صدا دلنشین لالایی زنان روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستاییان در هنگام برداشت محصول همخوانی می‌کنند از جاذبه‌های مردم شناسی است که سفر به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را منحصر به فرد می‌کند.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

 

گزارش: علی‌اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 1399032472

برچسب‌ها