صنایع دستی کرمانشاه به سمت طرح های خلاقانه سوق داده شده است.

 امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گقت :از حرکت و سمت و سوی تولیدات صنایع دستی به سمت طرح های خلاقانه و به روز خبر داد.


به گزارش  میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، روز یکشنبه ۲۳ خرداد ماه به  همزمان با هفته صنایع دستی امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کرمانشاهاو معاونین اداره کل  با حضرتآیت‌الله علماء نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه دیدار کردند. 

امید قادری در این  دیدار با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل اظهار کرد : مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از دستگاههای مهم استان در زمینه اشتغال، مسائل فرهنگی و رونق اقتصادی است.
او افزود: با حمایت های استاندار ارسال پرونده منظر جهانی اورامانات به یونسکو برای ثبت جهانی به عنوان یک اقدام مهم که اثرات زیادی بر توسعه گردشگری استان کرمانشاه خواهد داشت انجام شده است.
قادری با بیان اینکه سالانه یک اثر به عنوان سهمیه ایران به ثبت جهانی می رسد، گفت: با رایزنی ها و پیگیری های متعددی که با همراهی مدیریت ارشد استان و مجمع نمایندگان صورت گرفت این اتفاق مهم در استان در رقابت با سایر استان ها به نتیجه رسید.
او با اعلام اینکه ثبت جهانی علاوه بر فراهم کردن شرایط حفاظت از بافت قدیمی اورامانات آن را به یک میراث بشری تبدیل میکند که همه دنیا نسبت به آن مسئول خواهند بود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تنظیم سند رونق گردشگری استان در غالب سند ۲۰۲۰ را یکی دیگر از اقدامات ارشمند استان توصیف کرد که در غالب آن زیرساخت های گردشگری استان در حال تقویت است.

او توجه به توسعه زیرساخت های گردشگری آبی در حاشیه سدها و رودخانه های استان و برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری اربعین را ازجمله برنامه های پیش روی استان عنوان کرد.

او با اشاره به نقش این اداره کل در ایجاد اشتغال اظهار داشت: در زمینه اشتعال ۵۳۵۰ نفر در سال ۹۸ در حوزه های وابسته به این اداره کل ایجاد شده است و بالغ بر ۷۰۶ میلیارد تومان درخواست سرمایه گذاری در سال گذشته مورد تصویب قرار گرفته است.
قادری همچنین توسعه صادرات صنایع دستی را یکی دیگر از اولویت های کاری اداره کل عنوان کرد و گفت: در سال ۹۸ در مجموع ۱۶۷ میلیون دلار صادرات محصولات صنایع دستی در استان داشته ایم که بیش از ۵۰ درصد محصولات تولید خود استان بوده و این یک رشد ۴۰ درصدی را نسیت به سال ۹۷ نشان می دهد.

او همچنین ثبت شهر هرسین به عنوان شهر ملی گلیم در سال گذشته را یکی دیگر از اقدامات مناسب استان عنوان کرد و گفت: در قدم بعد به سمت ثبت هرسین به عنوان شهر جهانی گلیم گام بر خواهیم داشت.

قادری با اعلام اینکه ۶۰ رشته صنایع دستی در استان وجود دارد، بیان داشت: به روز سازی و کاربدری کردن صنایع دستی از اولویت های ماست و در این راستا مرکز خلاقیت صنایع دستی استان کرمانشاه با همکاری یونیدو راه اندازی می شود.
او همچنین از برنامه این اداره کل برای احداث بازارچه های دائمی در هه شهرستان های استان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، ادامخ مرمت بازار سنتی کرمانشاه، پروژه مرمت و احیاء سرای وکیل الدوله کرمانشاه، بازسازی سربازخانه قدیم ارتش در شهر کرمانشاه و مرمت تعدادی از مساجد تاریخی استان را از جمله اولویت های کاری استان در سال جاری عنوان کرد.

او ادامه داد: برای اولین بار با کمک مردم چند خانه قدیمی به عنوان مراکز اقامتی در شهر کرمانشاه مرمت شده و آماده بهره برداری هستند.
او با اعلام اینکه آماده ارایه تسهیلات و کار کارشناسی به داوطلبان این قضیه هستیم، تصریح کرد: با این شیوه می توان این میراث گران بها حفظ شود و گردشگری استان رونق بگیرد.
همچنین در این دیدار مواردی از چالش های این اداره کل با سایر دستگاهها مطرح گردید که با استقبال نماینده ولی فقیه در استان جهت رفع مشکلات همراه گردید.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1399032513

برچسب‌ها