تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به لزوم تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد بر اساس طرح مصوب اداره‌کل موزه‌های کشور، از ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار برای این منظور خبر داد.

بهگزارش میراثآریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حبیب یزدان‌پناه روز شنبه 7 تیرماه 99 اظهار کرد: «با انجام مطالعات طرح محتوایی موزه، مرحله دوم که تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی است، با ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.»

مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان شمالی تصریح کرد: «این طرح برای سه موزه اسناد و نسخ خطی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد، تهیه و اجرایی خواهد شد.»

او افزود: «پلان‌ها و نماهای اجرایی، نورپردازی، اجرای تأسیسات خاص با توجه به موضوعات نمایش‌داده‌شده و حفاظت‌شده، اجرای تجهیزات و ویترین‌ها و سایر نقشه‌های اجرایی لازم برای موزه‌آرایی و صحنه‌آرایی از جمله طرح‌های قابل ارائه است.»

آیینه ‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار است، حدود سال 1300 هجری به‌دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده و با شماره 1167 به ثبت رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره 952 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل 34 اتاق و دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399040728

برچسب‌ها