چشمه‌علی دامغان در راه ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: «ثبت جهانی مجموعه چشمه علی دامغان در دست پیگیری است.»

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مهدی جمال روز سه‌شنبه 10 تیرماه در جلسه شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی استان سمنان افزود: «چشمه‌علی به عنوان یکی از جاذبه‌های ارزشمند استان سمنان و شهرستان دامغان می‌تواند از عوامل مهم پیشران توسعه گردشگری در این استان باشد.»

او اظهار داشت: «برای ساماندهی و مرمت چشمه‌علی دامغان 10 میلیارد ریال اعتبار از محل دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان سمنان اختصاص یافته است.»

جمال افزود: «این اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی این مجموعه شامل تخریب بناهای اضافی، نصب تابلوهای راهنما، نورپردازی، رسیدگی به فضای سبز محوطه، سنگفرش کردن محوطه و... اختصاص یافته است.»

رودخانه چشمه‌علی، تنها رودخانه دائمی دامغان است. آب این چشمه از کوه‌های شمالی سرچشمه می‌گیرد. این منطقه به خاطر سرسبزی و خوش آب‌وهوا بودنش، از زمان‌های بسیار دور مورد توجه مسافران بوده است.

چشمه علی دامغان با شماره ۸۳۰ در فهرست آثار ملی ثبت و در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیأت وزیران به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب شد.چشمه‌علی دامغان یکی از خوش آب‌و هواترین تابستانگاه‌های ایران است که در ۳۰ کیلومتری شمال دامغان متشکل از بناهای تاریخی و باغ پیرامون آن به همراه چشمه جوشان است.

این مجموعه، دو بنای با ارزش تاریخی مربوط به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399041015

برچسب‌ها