تنها بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای کشور درگذشت

استاد حبیب نقاش تنها بازمانده هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای و چهره ماندگار دزفول در سن 88 سالگی به دیار باقی شتافت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، متاسفانه استاد نقاش پنجشنبه شب (19 تیر) به دلیل کهولت سن و سکته مغزی در بیمارستان بستری و صبح جمعه (20 تیر) دارفانی را وداع گفت.

این استاد برجسته که متولد 1311 در شهرستان دزفول و مسنترین نقاش منطقه و چهره ماندگار دزفول بود، تنها بازمانده از نقاشان سنتی قهوهخانه‌ای و عاشورایی و نیز نقاشی پشت شیشه در کشور محسوب می‌شد و این هنر ارزشمند را از پدر و پدربزرگانش آموخته بود.

استاد جبیب نقاش بیش از ۴۰ اثر نقاشی در موضوعات مختلف از جمله تلفیق واقعه عاشورا و دفاع مقدس خلق کرده و از نکات مهم هنر او این بود که این هنرمند خود، رنگهای مورد نیاز نقاشیهایش را تولید میکرد.

نام خانوادگی استاد نقاش از هنر خانوادگیاش که همان نقاشی است گرفته شده بود؛ خانوادهای که طی چندین نسل هنرمندان زیادی را برای حفظ هنر نقاشی قهوهخانهای تربیت کرده است.

بیش از ۴۰ اثر نقاشی استاد به سبک قهوهخانهای پشت شیشهای و ۴۰ اثر مینیاتوری استاد نقاش باعث شد تا او به عنوان چهره ماندگار دزفول در سال ۹۲ معرفی شود.

گفتنی است، پاییز سال گذشته به ‌پاس خدمات ارزنده استاد نقاش در عرصه هنر، مراسم بزرگداشت این استاد گرانقدر با دعوت از تمام هنرمندان و با حضور امید بن‌عباس سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، حجت‌‌الله آریایی‌نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول، ناصر آریایی‌نیا معاون هنری و سینمای مدیرکل ارشاد خوزستان، نادر سعادتی‌فرد رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی و علاقه‌مندان به این چهره ماندگار در مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول برگزار شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399042113

برچسب‌ها