تحقق جهش تولید با طرح خوشه های صنایع دستی در استان خراسان جنوبی

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است بر هر ایرانی فعال در حوزه صنایع دستی تکلیف است که در جهت تحقق این شعار ارزشمند تلاش کند تا تولیداتی بدیل که از دسترنج صنعتگران است همچون سنوات گذشته سهمی بر اقتصاد ایران و ارز آوری داشته باشد و این مهم محقق شود. استان خراسان جنوبی با ارائه طرح خوشه‌های صنایع‌دستی به استقبال سال جهش تولید رفت و باید اذعان داشت که طرح موضوع جهش تولید از سوی رهبر انقلاب، جرقه‌ای بود برای سامان‌دهی و برنامه‌ریزی و ارائه این طرح ارزشمند که در سطح ملی به‌عنوان الگوی فراگیر از استان خراسان جنوبی معرفی و ان‌شاءالله محقق خواهد شد.

آغازین روزهای سال جاری به پیشنهاد محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی شروع فعالیت استان با یکی از چندین طرح آبادانی استان یعنی طرح خوشه‌های صنایع‌دستی با ساماندهی 3 هزار فرصت شغلی و با ارائه طرح مطالعاتی، ارزیابی، نیازسنجی و معرفی واجدین شرایط همراه بود. طرحی که تاکنون در هیچ استانی برنامه‌ریزی نشده بود و استان خراسان جنوبی برای تحقق شعار سال جاری تشنه این حرکت عظیم بود و قدم‌به‌قدم از سوی استاندار هدایت شد تا اینکه در 22 خردادماه هم‌زمان با هفته صنایع‌دستی با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه استاندار با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و رئیس صندوق کارآفرینی کشور در شهرستان طبس به ایستگاه دوم رسید. در حاشیه برگزاری این نشست تخصصی بررسی طرح‌های توسعه استان و به‌ویژه امضای تفاهم‌نامه ایجاد سه هزار فرصت شغلی در صنایع‌دستی در قالب خوشه‌های صنایع‌دستی، نمایشگاهی از تولیدات خوشه‌های استان برپا شد که مورد استقبال و بازدید همه میهمانان و علاقه‌مندان قرار گرفت.

خوشه‌های صنایع‌دستی از رشته‌های مزیت دار شهرستان‌های استان در قالب رشته‌های نساجی سنتی بیرجند، جاجیم‌بافی و پلاس بافی قاینات، برک بافی سربیشه و بشرویه، مله بافی و گوهرسنگ خوسف، چادرشب بافی سرایان، گلیم‌بافی نهبندان و زیرکوه، قلم‌زنی و بوریابافی طبس، گوهرسنگ‌های فردوس و سوزن‌دوزی درمیان تشکیل شده است که 3 هزار نفر از افرادی که برای اولین بار در زمینه صنایع‌دستی و رشته‌هایی که ذکر آن رفت را تحت پوشش قرار داده است.

در راستای حمایت از این تولیدکنندگان با همراهی دستگاه‌های اجرایی استان شامل اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، صندوق بیمه روستایی و عشایری، صندوق کارآفرینی و امید، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای، امور روستایی و عشایری، دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی و به‌ویژه همراهی همیشگی معاون امور هماهنگی و اقتصادی استان و فرمانداران، بخشداران، دهیاران و سایر بخش‌های خصوصی و حمایتی، فعالیت صنعتگران ساماندهی خواهد شد که تاکنون لیست اسامی نهایی 3 هزار تولیدکننده پس از احصاء و بررسی جهت صدور بیمه‌نامه روستایی و عشایری به دفاتر کارگذاری بیمه و پرداخت تسهیلات ده تا پانزده میلیون تومانی با نرخ 4 درصد به صندوق کارآفرینی و امید استان معرفی شده‌اند.

تولیدکنندگان پس از گذراندن مراحل فوق و اتمام دوره‌های آموزشی تکمیلی و اخذ مجوزهای لازم، تولیدات خود را از مردادماه سال جاری در قالب نمایشگاه دوره‌ای در هر شهرستان ارائه خواهند داد و به جمع 7 هزار تولیدکننده‌ای که تاکنون در زمینه صنایع‌دستی در استان مشغول فعالیت بوده‌اند خواهند پیوست.

در سال جهش تولید امید آن می‌رود که پس از عبور از شرایط رکود اقتصادی که به‌واسطه فراگیر شدن بیماری کرونا به وجود آمده شاهد رونق تولید و ادامه حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در زمینه صنایع‌دستی جهت آبادانی استان باشیم و نتایج حاصله از این طرح بزرگ خوشه‌های صنایع‌دستی، استان خراسان جنوبی الگویی مناسب برای همه استان‌ها ارائه نماید.

* معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی 

انتهای پیام/

کد خبر 1399042419

برچسب‌ها