معاون میراث‌فرهنگی کشور درگذشت استاد حبیب نقاش را تسلیت گفت

معاون میراث‌فرهنگی کشور در پی درگذشت استاد حبیب نقاش، این ضایعه را به خانواده او و جامعه هنری ایران تسلیت گفت.

بهگزارش میراثآریا به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در پیام محمدحسن طالبیان آمده است:

«حبیب نقاش، هنرمند ارزشمند ایرانی با آثار نقاشی پشت شیشه و تصویرسازی‌هایش به قابلیت فرهنگ و هنر ایران افزود و از سویی عمده آثار او روایتگر سنت‌ها و واقعه عاشورا و دفاع مقدس است که این مشخصه نقش و جایگاه ویژه‌تری به استاد نقاش در فرهنگ ما داده است.

اکنون در مقابل نام این استاد نقاش، عنوان \"زنده‌یاد\" هم نقش بسته است. این عنوان، تشریفاتی و از سر مجامله نیست، بلکه به حقیقتی مسلّم اشاره دارد. چراکه او با آن ‌همه آثار ماندگار، در یادها و خاطره‌ها زنده می‌ماند.

اینجانب با عرض تسلیت به جامعه هنری و فرهنگی کشور به‌ویژه استان خوزستان و شهرستان دزفول، از خداوند متعال برای استاد فقید علو درجات و برای بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم شکیبایی و اجر مسئلت دارم.»

استاد حبیب نقاش متولد ۱۳۱۱ در شهرستان دزفول و مسن‌ترین نقاش منطقه و چهره ماندگار این شهرستان بود. او تنها بازمانده از نقاشان سنتی قهوه‌خانه‌ای و عاشورایی و نیز نقاشی پشت شیشه در کشور محسوب می‌شد و این هنر ارزشمند را از پدر و پدربزرگانش آموخته بود.

این استاد برجسته بیش از ۴۰ اثر نقاشی در موضوعات مختلف از جمله تلفیق واقعه عاشورا و دفاع مقدس خلق کرده و از نکات مهم هنر او این بود که این هنرمند خود، رنگ‌های موردنیاز نقاشی‌هایش را تولید می‌کرد. نام خانوادگی استاد نقاش از هنر خانوادگی‌اش که همان نقاشی است گرفته‌شده بود، خانواده‌ای که طی چندین نسل هنرمندان زیادی را برای حفظ هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای تربیت‌کرده است. بیش از ۴۰ اثر نقاشی استاد به سبک قهوه‌خانه‌ای پشت شیشه‌ای و ۴۰ اثر مینیاتوری استاد نقاش باعث شد تا او به‌عنوان چهره ماندگار دزفول در سال ۹۲ معرفی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399042434

برچسب‌ها