فعالان گردشگری متضرر از کرونا، تسهیلات دریافت می‌کنند

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوام کمک این وزارتخانه به فعالان گردشگری خبرداد و گفت: «ثبت نام دریافت تسهیلات از فعالان گردشگری فاقد کُد بیمه، از اقدامات این وزارتخانه است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو گفت‌وگو، علیرضا بای شامگاه یکشنبه 22 تیر 99 در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در بخش ویژه «با سخنگویان» در خصوص عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «در این حوزه در هفته گذشته شاهد تحویل اشیای تاریخی در اتریش بودیم، تعدادی از اشیای تاریخی کشف شده طی مراودات قضایی در اتریش به نماینده ایران تحویل داده شد. این اشیا را سودجویان به صورت غیر قانونی به خارج از کشور قاچاق کرده بودند. مقرر شده است یکی از همکاران وزارتخانه به دعوت پلیس بین‌الملل اتریش برای شناسایی اشیا به وین برود.»

او افزود: «در این رابطه، فردی در تهران دستگیر شده که به قاچاق اشیا اعتراف کرده است. این اشیا پس از این که به تهران استرداد شد مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و می‌توان در مورد اصالت و قدمت تاریخی آن اظهار نظر کرد.»

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کشف و ضبط بیش از ۱۳۵ هزار و ۸۷۰ شیء اصلی و تقلبی در ۳۹ ماه گذشته خبر داد و گفت: «فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این موضوع را اعلام کرده است. علاوه بر این، ۲۴۱ دستگاه فلزیاب در سال ۹۶، ۲۷۷ دستگاه در سال ۹۷، ۳۰۸ دستگاه در سال گذشته و ۹۰ دستگاه در سه ماه سال جاری و در مجموع ۹۱۶ دستگاه فلزیاب در ۳۹ ماه گذشته توقیف شده است.»

ثبت ۵۱ اثر ملی در چهار استان کشور

او همچنین از ثبت ۵۱ اثر در چهار استان کشور خبر داد و افزود: «این اتفاق در چهار نامه جداگانه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استانداران استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان جنوبی و اصفهان اعلام شده است. در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی نیز، ۹ اثر طبیعی از استان هرمزگان در فهرست آثار ملی ثبت شد و ۱۵ اثر طبیعی تعیین حریم شدند.»

بای از وبینار کووید ۱۹ بر صنعت گردشگری گفت و بیان کرد: «این وبینار درباره اثرات بیماری کرونا بر صنعت گردشگری کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار شد. در این وبینار آثار بیماری کرونا بر گردشگری ۲۵ کشور مورد بررسی قرار گرفت که ۴۱ نماینده در آن حضور داشتند.»

آسیا و اقیانوسیه، شاهد بیشترین نرخ کاهش گردشگر بین‌المللی

او به مسائل مطرح شده در این وبینار اشاره کرد و گفت: «نماینده سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی کرده است ۶۰ تا ۸۰ درصد گردشگران بین‌المللی از این ویروس متأثر شده‌اند و سفرهای خود را به نقاط مختلف جهان کاهش داده‌اند. بر اساس آمارها، بیشترین نرخ کاهش گردشگر بین‌المللی و ضررهای ناشی از آن در آسیا و اقیانوسیه بوده است به‌طوری که ۵۱ درصد منفی میزان گردشگری است. این میزان در خاورمیانه به منهای ۴۰ درصد رسیده است.»

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «در میان کشورهای اسلامی، ترکیه بیشترین آسیب را از کرونا در صنعت گردشگری با منهای ۸۹ درصد دیده است، پس از آن امارات با منفی ۸۴ درصد، اندونزی منفی ۷۸، مالزی ۷۵ درصد، قطر ۷۴ درصد و عربستان ۶۴ درصد بیشترین کاهش را در ظرفیت پروازهای بین‌المللی داشته‌اند.»

او از تدوام کمک‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به فعالان صنعت گردشگری خبر داد و اظهار کرد: «ثبت نام دریافت تسهیلات کرونا برای فعالان گردشگری فاقد کُد بیمه یکی از اقدامات این وزارتخانه است. تسهیلات 120 میلیون ریالی به ازای هر فرد در حوزه گردشگری پرداخت می‌شود که بازپرداخت آن‌ها با سود ۱۲ درصد محاسبه می‌شود.»

بای با بیان اینکه این تسهیلات به دو گروه تعلق می‌گیرد، افزود: «گروه نخست افرادی هستند که کُد بیمه‌ای کارگاهی دارند و ثبت نام آن‌ها از یک ماه گذشته آغاز شده است و تا ۲۰ تیر ادامه داشت. گروه دوم افرادی همچون راهنمایان و صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هنرمندان صنایع‌دستی هستند که معمولاً کُد بیمه‌ای کارگاهی ندارند، ثبت نام این افراد از ۱۶ تیر آغاز شده است و تا پایان ماه ادامه خواهد داشت.»

ثبت نام ۳۰هزار فعال صنایع‌دستی برای دریافت تسهیلات

او همچنین با بیان اینکه تاکنون ۳۰ هزار فعال صنایع‌دستی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند، عنوان کرد: «این افراد در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات ۱۲ درصدی ثبت نام کرده‌اند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399042451

برچسب‌ها