هنرمند خودساخته، کارآفرین امروز

او هنرمندی است که در نه در جایی آموزش دیده و نه معلمی داشته بلکه با علاقه، پشتکار و مطالعه، در حال حاضر یکی از کارآفرینان موفق صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی است.

زینب لطفی، بانوی هنرمند 30 ساله‌ای که در روستای گوی‌آغاج تکاب در آذربایجان‌غربی به دنیا آمده، توانسته است تا با اراده، علاقه، خلاقیت و هنر خویش، لباس‌های محلی و سنتی منطقه را با مد روز تلفیق کرده و هنر دست خویش را در این لباس‌ها به نمایش بگذارد و با سخت‌کوشی بسیار، اکنون، آوازه هنرش از تکاب به کل کشور رسیده است و بانوان بسیاری طالب استفاده از هنرش شوند، زینب لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا از هنر دوخت لباس‌های سنتی می‌گوید که در ادامه می‌خوانید:

در مورد نحوه فعالیت خود و ورود به این رشته بفرمایید؟

من تقریبا سه سال پیش کارم را از طریق فضای مجازی و با خرید و فروش پارچه‌های مجلسی و محلی شروع کردم و بعد تصمیم گرفتم که با ثبت یک شرکت به نام خودم به صورت مستقل کارم را پیش ببرم بنابراین شرکتی به اسم «ئافره‌ت» با شماره ۵۶۴ ثبت کردم.

من به صورت رسمی در جایی آموزش ندیده و زیر نظر هیچ ارگان خاصی کار نکرده‌ام، بلکه از طریق مادرم، مطالعه‌ و همچنین ارتباط با هنرمندان رشته‌های مربوط به دوخت و دوز لباس محلی و با تکیه بر توانایی خودم وارد این حرفه شدم.

محل کار شما ابتدا کجا بود؟

تا دوسال پیش محل کار من یکی از اتاق‌های خانه پدرم در روستا بود که که پس از گذشت دو سال با هدف توسعه کارم به شهر تکاب مهاجرت و در آنجا خانه کوچکی اجاره کردم و پس از پنج ماه، یک ساختمان به متراژ 120 متر و به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره کردم.

 از آنجایی که این خانه دو اتاق و یک حال نسبتا بزرگ داشت یکی از اتاق‌ها را برای زندگی شخصی در نظر گرفته و اتاق دیگر را به کار اختصاص داده و در اختیار یکی از خیاط‌ها قرار دادم تا مشغول دوخت و دوز باشد و قسمت پذیرایی خانه را هم با تزئین و چیدمان به محلی برای مزون لباس‌های دوخت خودم تبدیل کردم و به این ترتیب کار من روز به روز رونق گرفت.

هدف شما از راه‌اندازی این کارگاه خیاطی چیست؟

هدف من از راه‌اندازی کارگاه خیاطی حمایت از زنان بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار است که در این راستا 35 نفر از بانوان با من همکاری می‌کنند که خودم به آنها آموزش داده‌ام و همچنین برای بالا رفتن اعتماد به نفس آنها، با کمک مشاوران روان‌شناسی کلاس‌های مختلفی برای‌شان برگزار کرده‌ام که تاثیر این کلاس‌ها در زندگی شخصی آنها نیز نمود پیدا کرده است و باید اشاره کنم که از این 35 نفر، 30 نفر کار دوخت دستی را انجام داده و پنج نفر نیز خیاطی می‌کنند و دو نفر مسئول فروش در بخش تلگرام و اینستاگرام و یک نفر مسئول سایت هستند.

نقش آموزش‌های جدید در کار شما چگونه است؟

از آنجایی که استفاده از شیوه‌های نوین و یادگیری اطلاعات جدید در رشته خیاطی برای من اهمیت خاصی دارد در اغلب موارد دو نفر از خیاط‌ها را با هزینه شخصی به تهران می‌فرستم تا آخرین مدل‌ها و طرح‌های روز دنیا را یاد بگیرند تا در کارگاه مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا برنامه‌ای برای آینده شغلی خود دارید؟

من برای ایجاد کارگاه بزرگ در سال جاری ایده و طرح داشتم اما متاسفانه به خاطر شیوع کرونا همه برنامه‌هایم متوقف شد و مجبور شدم با تعدادی از همکارانم نیز به صورت موقت قطع همکاری کنم در حالی که پیش از شیوع کرونا به صورت تمام‌وقت در طول یک سال همکاری داشتم و در حال حاضر تنها 10 نفر با من همکاری دارند و من خودم نیز از به وجود آمدن چنین شرایطی احساس ناخوشایندی دارم و امیدوارم هر چه سریع‌تر کرونا مهار شود تا روزهای عادی دوباره برقرار شود.

بازار کار شما چگونه است؟

بازار فروش ما در واقع تنها برای یک قشر خاص نیست، بلکه برای تمام اقوام هست، چون در کنار دوخت سنتی، دوخت مانتو و لباس مجلسی را هم انجام می‌دهیم که تزئیات روی این لباس‌ها با دست انجام می‌شود و تولیدات ما علاوه بر ایران به خارج از کشور نیز ارسال شده است.

تاکنون در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی حضور داشته‌اید؟

من تاکنون در چندین نمایشگاه شرکت کرده‌ام که این حضور من نیز در این نمایشگاه‌ها با هزینه شخصی بوده و از طرف هیچ دستگاهی برای حضور در نمایشگاه‌ها حمایت نشده‌ام و آخرین حضورم هم مربوط به نمایشگاه بین‌المللی تهران بود.

برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی آیا برنامه‌ای دارید؟

ما سایتی در فضای مجازی به عنوان خیاطی آنلاین راه‌اندازی کردیم که این کار از نظر خودم بیشترین ریسک را داشته و همچنینن جذاب‌ترین قسمت داستان هم بوده است.

روش کار ما در خیاطی آنلاین به این نحو است که مثلا در خوزستان یک فردی پارچه‌ای خریداری کرده است اما خیاطی که بتواند مدل دلخواهش را بدوزد در شهر یا استان خودش نمی‌شناسد، پس پارچه را از طریق اداره پست برای ما می‌فرستد و سپس یکی از خیاط‌های ما از طریق فضای مجازی از طریق ارسال فیلم وعکس به مشتری نشان می‌دهد که چطوری سایزها را اندازه گرفته و برای ما بفرستد تا ما دوخت را برایش انجام دهیم و در نهایت لباس را پس از آماده شدن دوباره از طریق پست به مشتری می‌فرستیم.

برای راه‌اندازی بخش خیاطی آنلاین من خیلی ریسک کردم و آزمون و خطای زیادی در این مسیر داشتم تا در نهایت موفق شدم و در حال حاضر این قسمت یکی از بخش‌های پویا در کار ما است.

برای معرفی و تبلیغ چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

معرفی کارهای دوخت خودمان در فضای مجازی و تهیه تیزر از جمله این اقدامات است و در حال حاضر نیز در حال تهیه یک تیزر برای همایش کارآفرینان برتر کل کشور هستیم که در مرداد آماده می‌شود.

* گفت‌وگو: سمیرا محمدی

انتهای پیام/

کد خبر 1399042715

برچسب‌ها