بازاریابی، برندسازی و بسته‌بندی راهبرد رونق صنایع‌دستی سمنان

صنایع‌دستی و دست‌آفریده‌های هنرمندان به‌عنوان میراث ناملموس و بازمانده از نسل‌های گذشته، بخش مهمی از فرهنگ هر کشور محسوب می‌شود و قدمت و تمدن آن کشور را معرفی می‌کند. صنایع‌دستی ایران نیز به دلیل برخورداری از تمدن کهن و مردمی هنرپرور و هنر دوست، از دیر باز در سراسر جهان شناخته شده و علاقه‌مندان مختص خود را دارد.

اما موضوعی که نیاز به بررسی دارد، جایگاه فعلی صنایع‌دستی ایران در سطح بین‌الملل و میزان فروش و بازاریابی و نحوه ارسال آثار هنرمندان است.

گرچه محصولات برخی از هنرمندان از بازار مناسبی برخوردار است، اما این موضوع تمامی هنرمندان را در برنمی‌گیرد و آثار شاخص برخی از هنرمندان بدون بسته‌بندی قابل‌توجه در سطح بین‌الملل و بدون توجه به برندسازی صادر شده و در برخی از مواقع نیز آثار هنرمندان به‌صورت چمدانی از کشور خارج می‌شود.

این مشکلات گریبان‌گیر هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان نیز است و متأسفانه با وجود اینکه پیشینه هنرهای دستی در این استان به بیش از 6 هزار سال می‌رسد، جایگاه صنایع‌دستی این استان در سطح ملی و جهانی مشخص نیست.

درحالی‌که بیش از 4500 هنرمند این استان در 52 رشته صنایع‌دستی ازجمله سفال و سرامیک، معرق و منبت، گلیم، نمد، چاپ قلمکار، دست‌باله‌ای، جاجیم و .... فعالیت دارند و بسیاری از هنرمندان استان، آثار کم‌نظیر و منحصربه‌فردی را تولید می‌کنند، اما همچنان یکی از مشکلات هنرمندان عدم برخورداری از بازار فروش مناسب است.

هنرمندان استان سمنان با مشکلات فراوانی مواجه هستند که می‌توان ازجمله این مشکلات به نبود فضای مناسب تولید، بالا بودن هزینه مواد اولیه و افزایش مداوم قیمت‌ها، وجود محصولات چینی مشابه و با قیمت پایین‌تر، کمبود تعداد نیروی کار متخصص، عدم برخورداری از امکانات، نبود بازار فروش فراگیر، صادر نشدن محصولات به نسبت تولیدات و ... اشاره کرد.

 وجود واسطه‌ها و نبود اتحادیه مشخص و منسجم نیز از دیگر مشکلات هنرمندان است و در ماه‌های اخیر نیز شیوع ویروس کرونا کار را برای فعالان این صنعت دشوارتر کرده است.

بازاریابی مناسب و بِروز یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که برای هر اقتصادی حائز اهمیت است ولی در صنایع‌دستی استان، تمایل چندانی به این مقوله دیده نمی‌شود و از پتانسیل کم‌نظیر فضای مجازی نیز استفاده مناسب نمی‌شود.

بسته‌بندی مناسب تولیدات صنایع‌دستی و برندسازی از دیگر موضوعات مهمی است که مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار نمی‌گیرد و باعث از دست رفتن مشتریان داخلی و خارجی شده است.

مجموعه مشکلات این حوزه موجب شده، هنرمندان نیز انگیزه کمتری نسبت ادامه کار داشته باشند و شاهد هستیم بسیاری از محصولات استان بدون مهر و عنوان هنرمند، به نام سایر استان‌ها به بازار روانه شده و یا آثار برخی از هنرمندان بدون اعلام به میراث‌فرهنگی و به‌صورت چمدانی از استان و کشور خارج می‌شود.

برای رفع این مشکلات باید هنرمندان، سرمایه‌گذاران و مسئولان همکاری کرده و تلاش مضاعفی را داشته باشند. تولید محصولات خلاقانه بر اساس نیاز بازار، ایجاد اتحادیه‌های شهرستانی و استانی، برندسازی و بسته‌بندی مناسب، فراهم کردن زمینه آشنایی سرمایه‌گذاران با تولیدات استان و ترغیب آن‌ها جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه ازجمله این راهکارهاست.

تسهیل در صادرات صنایع‌دستی استان به دیگر کشورها، حمایت از هنرمندان با ایجاد فضای مناسب، خرید محصولات آن‌ها توسط سایر دستگاه‌های اجرایی و ارائه تسهیلات کم‌بهره، برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی در استان و فراهم نمودن شرایط حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، جلوگیری از ورود محصولات مشابه و قاچاق چینی به استان از دیگر راهکارهاست.

 ترویج اهمیت هنر صنایع‌دستی اصیل استان و برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه‌ریزی بلندمدت برای این صنعت می‌تواند تحول عظیمی را در هنر صنایع‌دستی استان به وجود آورد که خوشبختانه این برنامه‌ریزی‌ها در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان انجام شده و در حال انجام است، اما حصول نتیجه مطلوب در زمینه صنایع‌دستی استان سمنان نیاز به مشارکت و پیگیری همگی هنرمندان دارد.

استان سمنان با وجود هنرمندان به نام و مطرح کشوری و بین‌المللی و تاریخ و قدمتی که در این حوزه دارد می‌تواند حرف‌های بزرگ و ماندگاری را در این حوزه برای گفتن داشته باشد و امید است با همدلی و تلاش هنرمندان و حمایت مسئولان، مشکلات صنایع‌دستی استان مرتفع شود.

 

* دکترای علوم ارتباطات، مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان

انتهای پیام/

کد خبر 139904276

برچسب‌ها