راهکارهای توسعه کسب‌ و کار اینستاگرامی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری

فروش در اینستاگرام راه خوبی برای کسب درآمد شناخته می‌شود. چون فروشگاه‌های آنلاین زیادی را می‌شناسیم، که ماهانه بیش از 40 یا 50 میلیون تومان درآمد دارند و ما باید در توسعه کسب‌وکارهایمان به فروشگاه‌های آنلاین رو بیاوریم.

به‌طورکلی 2 دسته افراد هستند که مایل به فعالیت در فروشگاه‌های اینستاگرامی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی هستند:

  • افرادی که می‌خواهند یک فروشگاه صنایع‌دستی یا خدمات گردشگری در اینستاگرام داشته باشند؛ اما نمی‌دانند چگونه و چه محصولاتی را برای فروش ارائه دهند.
  • افرادی که الآن هم یک فروشگاه صنایع‌دستی در اینستاگرام دارند؛ اما فروش خوبی از آن ندارند.\n

در این مقاله در مورد نکاتی صحبت می‌کنیم که جواب هر دودسته را بدهد؛ یعنی اول کمی راجع به اینکه چه محصولی بفروشید صحبت کنیم. سپس روش‌هایی را مرور کنیم که فروشتان را بالا ببرد. شاید، برایتان سؤال پیش بیاید که آیا برای فروش در صنایع‌دستی اینستاگرام هم باید آموزش دید یا نه؟ قطعاً بله

مثلاً در بازار صنایع‌دستی، بعضی از فروشگاه‌ها، از شدت شلوغی در آن‌ها جای سوزن انداختن نیست. در مقابل بعضی از آن‌ها، از بیکاری دست روی دست گذاشته‌اند و به بدهی‌های خود فکر می‌کنند! چرا؟! چون فروشنده‌ی دسته‌ی اول، کار خودش، یعنی فروش را به‌خوبی بلد است. در این مقاله، می‌خواهیم درباره بعضی از راهکارهای افزایش فروش برای کسب‌وکارهای اینستاگرامی صحبت کنیم

هرچند فروش صنایع‌دستی در اینستاگرام ایده خوبی برای پول درآوردن از اینترنت است، اما همیشه ترس و نگرانی اینکه ناگهان فیلتر شود، همراهمان است. پس چه‌کار کنیم؟

در ادامه علاوه بر فروش صنایع‌دستی در اینستاگرام، پیشنهادی به شما می‌دهیم که هم بر این ترس و نگرانی غلبه کنید، هم از رقبایتان جلو بیفتید!  

چه محصول و خدمات برای فروش در اینستاگرام مناسب است؟

محبوبیت اینستاگرام در بین مردم، به‌خصوص مردم کشور خودمان، آن را به گزینه‌ی خوبی برای فروش صنایع‌دستی و خدمات تبدیل کرده است. در بستر اینترنت مانند اینستاگرام یا سایت فروشگاهی، محصول شما توسط میلیون‌ها نفر دیده می‌شود؛ درصورتی‌که فروشگاه سنتی صنایع‌دستی و خدمات گردشگری شما در یک منطقه، شاید در طول روز، نهایتاً فقط صد یا دویست نفر ورودی داشته باشد.

خوشبختانه در اینستاگرام هر محصول صنایع‌دستی ازجمله محصول فیزیکی، مجازی و همچنین خدمات را می‌توانید بفروشید. مثل فروش محصولات هنری و صنایع‌دستی و کتاب‌ها و جزوه های آموزشی حوزه گردشگری.

محصول را از کجا تأمین کنیم؟

این هم یکی دیگر از دغدغه‌های مهم افراد است. ممکن است برای خودتان هم وجود داشته باشد. می‌خواهم بگویم که نگران تأمین محصول نباشید. قرار نیست از همان ابتدا محصول داشته باشید. شما پیج را راه‌اندازی کنید، پست و محتوای بدرد بخور در آن بگذارید، کمی محصولتان را معرفی کنید. بعد از مدتی احتمالاً سفارش هم می‌گیرید، بعدازآن می‌توانید، بروید و محصول را به همان تعدادی که سفارش داده‌اند تهیه کنید.

این را می‌خواهیم بگوییم که نگران سرمایه اولیه نباشید. روی صفحه اینستاگرام تان وقت بگذارید. بعد از مدتی این موضوع هم حل می‌شود. حتی بسیاری از فعالان اقتصادی هم اول سفارش می‌گیرند، سپس با سرمایه آن محصول را تهیه می‌کنند.

فن‌های فروش محصول در اینستاگرام چیست؟

«این محصول را کسی نمی‌خرد، باید به سراغ محصولی بروم که تقاضای زیادی دارد!» این جمله را بارها از افرادی که درفروش یک محصول موفق نبوده‌اند، شنیده‌ایم؛ اما آیا به نظر شما، همیشه مشکل کارشان، نوع محصول است؟ 

تقاضای بازار قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار ضروری است، اما مهم‌تر از آن مهارت و توانمندی شما در افزایش فروش است. اگر فروش را بلد باشید، می‌توانید سخت‌ترین مشتریان را برای خرید متقاعد کنید

یک فروشنده‌ی خوب، برای محصول صنایع‌دستی‌اش (حتی اگر بی‌ارزش‌ترین محصول در بازار باشد!) تقاضا و مشتری می‌آورد. گاهی حتی خودمان، در بعضی از صفحات اینستاگرام یا وب‌سایت‌ها، بدون احساس نیاز، جذب محصول خاصی می‌شویم و آن را می‌خریم.

در ادامه راجع به بعضی از فوت‌وفن‌های فروش محصولات در اینستاگرام اشاره خواهیم کرد. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به فروش از طریق اینستاگرام، حتماً این نکات را بخوانید.

اطلاعات پروفایل خود را کامل کنید

پروفایل صفحه اینستاگرام شما، مانند ویترین و آرایه مغازه یا فروشگاه شماست. مشتری در همان 3 یا 4 ثانیۀ اول تصمیم می‌گیرد که شمارا دنبال کند یا نکند.  خلاصه اینکه، باید توجه و اعتماد مخاطب را در همان اولین لحظه، جذب کنید.

مثلاً اینکه، یک متن معرفی (bio) مناسب و جذاب برای معرفی خود انتخاب کنید،  به‌طوری‌که مشتری دلیلی برای دنبال کردن شما داشته باشد. همچنین، اطلاعاتی دربارۀ امکان ارسال پستی به مکان‌های مختلف جغرافیایی، آدرس فروشگاه فیزیکی، لینک سایت فروشگاهی و شماره تماس، در توضیحات بیو قرار دهید. 

عکس‌های باکیفیت و مناسب از محصول بگذارید

با قدم زدن در مراکز خرید، جذب مغازه‌هایی می‌شویم که شیشه‌ و ویترین آن تمیز و از ظاهر خوب و مرتبی برخوردار باشد. در مقابل، اگر ویترین فروشگاه به‌هم‌ریخته و نامناسب باشد، محصولات به‌سختی دیده‌شده و رغبت نمی‌کنیم وارد مغازه شویمدر اینستاگرام، عکس‌ها و ظاهر صفحه‌ی شما حکم همان ویترین و شیشه مغازه را دارد.

نرم‌افزار اینستاگرام، از ابتدا تا الآن، ماهیت تصویری داشته و دارد. تأثیر قرار دادن تصاویر باکیفیت و مناسب، همیشه روی جذب کاربر، تأثیر زیادی دارد. حالا فرض کنید، یک صفحۀ فروش در این شبکه اجتماعی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید خرید از طریق اینترنت و یا اینستاگرام مشکلاتی را در پی دارد؛ یعنی خریدار نمی‌تواند صنایع‌دستی شمارا ازنظر فیزیکی لمس کند و یا ابعاد آن را بسنجد.

پس سعی کنید تصاویری باکیفیت از صنایع‌دستی بگیرید و منتشر کنید. البته نه اینکه لزوماً به دوربین عکاسی گران نیاز داشته باشید؛ چون با همان گوشی در دستتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید. نکات زیر قطعاً کمک زیادی به شما می‌کند:

  • به‌جای استفاده از عکس‌های آماده در اینترنت و صفحه‌های دیگر، ترجیحاً خودتان عکس بگیرید. تا مخاطب متوجه اعتبار و حرفه‌ای بودن شما بشود.\n
  • اگر محصول فیزیکی دارید، از زوایای مختلف آن عکس بگیرید و پست آلبومی درست کنید؛ تا مشتری دید بیشتری نسبت به محصول پیدا کند.\n
  • برای صفحۀ خود یک استایل یا تم مشخص در نظر بگیرید؛ تا مثل یک ویترین خوش آب و رنگ، با چشم مشتری بازی کند!
  • برای نشان دادن نما و جلوۀ بعضی از محصولات فیزیکی مانند لباس، ساعت و کفش، از مدل‌ و شخص استفاده کنید.\n
  • برای ویرایش عکس‌ها از نرم‌افزارهایی مانند Photoshopو Lightroomاستفاده کنید.\n

برای فروش در اینستاگرام، دنبال کننده (فالوور) هدفمند جذب کنید

بسیاری از افراد، تصورشان این است که زیاد بودن تعداد فالوورها، برای فروش کافی است. حتی با پرداخت هزینه، فالوورهای فیک (جعلی) می‌خرند تا بقیه گول ظاهر را بخورند؛ اما در حقیقت، شما با یک فالوور هم می‌توانید محصول یا خدمتتان را بفروشید!  پیشنهاد ما این است، به‌جای اینکه روی افزایش تعداد فالوورها وقت و هزینه صرف کنید، روی جذب فالوور هدفمند تمرکز کنید

با توجه به محصول یا خدمتتان، باید برای آن مخاطب هدف مشخص کنید و روی جذب آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. مثلاً فرض کنید، محصولات هنری و صنایع‌دستی دارید. مخاطب هدفمند خود را باید از میان صفحات علاقه‌مندان به این حوزه و انجمن‌های مربوطه پیدا کنید. احتمال تبدیل این افراد به مشتری بالفعل، بیشتر است.

بعد از مدتی، برای هدفمندتر شدن مخاطبان، می‌توانید فیلترهای دیگری مشخص کنید. به‌این‌ترتیب، تمرکزتان را فقط روی فالوورهای هدفمند خود قرار ‌دهید.

از قدرت ویدئو در اینستاگرام، غافل نشوید

بازاریابی با کمک ویدئو یا ویدیو مارکتینگ یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جذب مخاطب در رسانه‌های اجتماعی، به‌خصوص اینستاگرام است. خود شما بیشتر برای دیدن ویدئو وقت می‌گذارید، یا خواندن یک مطلب؟! درواقع ویدیو، احساسات بیشتری را به فرد انتقال می‌دهد و ماندگاری آن بیش از عکس هست. با ساخت ویدئوهای جذاب و تأثیرگذار، افراد زیادی جذب محصول یا خدمات شما می‌شوندبه‌علاوه اینکه اعتماد آن‌ها هم جلب می‌شود.

مثلاً یک ویدئو از نحوه نمایش و استفاده از محصول درست کنید. یا اینکه اگر کسب‌وکار خدماتی دارید، یک ویدئو از آموزش مراحل کار آپلود کنید. برای جذاب و حرفه‌ای شدن ویدئوها از نرم‌افزارهای ویرایش فیلم استفاده کنید

از نظرات مشتریان استفاده کنید

اگر مشتری نباشد، شما هم هیچ درآمدی ندارید. پس برای حفظ مشتریان فعلی و تبدیل مشتریان جدید، روی برقراری ارتباط با آن‌ها وقت بگذارید. چون نظر آن‌ها به شما کمک می‌کند، محصولتان را بهبود دهید و ایرادات را برطرف کنید؛ به‌علاوه اینکه، این حس را به او القا می‌کنید که برای او ارزش و احترام قائلید؛ بنابراین او نیز متقابلاً محصول یا خدمت شمارا می‌خرد.

در اینستاگرام، جواب کامنت‌ها و پیام‌های افراد را کامل و صمیمانه بدهید. یا اینکه در بعضی از پست‌ها، از آن‌ها بخواهید نظرشان را در مورد محصول یا خدمت شما بنویسند. به‌این‌ترتیب،  آن‌ها چه می‌خواهند را می‌فهمید و ایرادات را برطرف می‌کنید.

از مشتریان بخواهید شمارا معرفی کنند

معرفی توسط مشتریان، ما را یاد بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌اندازد؛ یعنی اینکه خود مشتری برای شما تبلیغ می‌کند. این روش بازاریابی علاوه بر رایگان بودن، تأثیر معجزه‌آسایی در افزایش فروش اینترنتی دارد. هر مشتری راضی، حدوداً 10 مشتری، می‌تواند برای شما بیاورد. چرا؟ چون هر کاری کنید، اعتماد فالوورها به مشتری، بیشتر از اعتمادش به شماست! و این همان تائید اجتماعی یا social proof است.

یک نمونۀ آن، گذاشتن عکس از صحبت رضایت‌بخش مشتری است. یا اینکه، درازای یک پیشنهاد ویژه، از مشتریان راضی خود بخواهید، با ضبط یک ویدئوی یکی دودقیقه‌ای نظرشان را دربارۀ محصولتان بیان کنند. سپس آن را در پیج‌تان آپلود کنید؛ یا اینکه مشتریانتان را در پست یا استوری تگ کنید.

محتوای مفید و باکیفیت، منتشر کنید

تا چند سال پیش، رمز موفقیت برای افزایش فالوور در اینستاگرام، قرار دادن عکس‌هایی با گرافیک بالا بود؛ اما امروز دیگر، نگاه مخاطبان تنها به رنگ و لعاب تصاویر نیست و به محتوای متنی نیز، اهمیت زیادی می‌دهند. الگوریتم‌های اینستاگرام نیز عوض‌شده و بیشتر به رفتار کاربر نگاه می‌کند. اگر بتوانید، با محتوای جذاب و تأثیرگذار او را درگیر کنید، بازی را برده‌اید. مثلاً کپشن پست‌هایتان شروعی جذاب داشته باشد تا مخاطب آن را تا انتها دنبال کند.

محتوا مهم‌ترین بخش اینستاگرام و هر رسانه است. اگر حرفی برای گفتن نداشته باشید بهترین تصاویر و محصول را هم داشته باشید نمی‌توانید نتیجه خوبی بگیرید. محتوای خوب یعنی محتوایی که هم سرگرم‌کننده باشد، هم مفید و کاربردی. مثلاً به‌جای اینکه در مورد ویژگی‌های محصولتان صحبت کنید، بگویید چه فایده‌ای برای مشتری دارد، بعد از استفاده چه اتفاقی می‌افتد؛ چرا باید این محصول را از شما بخرد؟

اینکه بخواهید تنها اطلاعاتی از مشخصات فنی محصول صحبت کنید، یا بگویید قیمت آن چقدر است و درنهایت هم 30 هشتگ به آن اضافه کنید، برای افراد هیچ جذابیتی ندارد

در اینستاگرام، فعالیت منظم و مستمر داشته باشید

برای اینکه به‌شکل تأثیرگذاری در ذهن مخاطبان بمانید و اعتماد آن‌ها را به‌دست آورید، باید یک برنامۀ مشخص و مستمر برای انتشار پست‌هایتان، داشته باشید. نرم‌افزارهایی این کار را به‌صورت خودکار برایتان انجام می‌دهند و به این صورت که شما محتوای هر پست و زمان انتشار آن را در نرم‌افزار وارد می‌کنید، سپس خود نرم‌افزار به‌صورت خودکار، پست را منتشر می‌کند.

تقویم محتوایی و برنامه فعالیتتان را با توجه به محصول و مخاطب هدفتان مشخص کنید. مثلاً شاید مخاطب هدف شما، قشر کارمند باشد، بهترین زمان فعالیت شما، بین 12 تا 1 ظهر و 5 بعدازظهر به بعد است. یا مثلاً اگر مخاطبتان گروه سنی نوجوان باشد، بهترین زمان آن آخر شب خواهد بود.

کال تو اکشن را فراموش نکنید!

کال تو اکشن (call to action)، یعنی مخاطب را برای انجام یک عمل مانند خرید، معرفی به دیگران، دنبال کردن وب‌سایت یا کانال‌های دیگر، ترغیب کنیم. بعضی از پست و استوری‌ها در اینستاگرام، به‌طور مستقیم مربوط به فروش محصول نیست؛ اما دقیقه همین هدف را دنبال می‌کند. (البته کمی زیرپوستی!)

اتفاقاً قرار دادن این نوع پست و استوری‌ها، جذاب و تأثیرگذار است.

قبل از معرفی محصول، فالوورهای‌تان را کنجکاو کنید!

دلیل استفاده مشتری از محصولتان و نیازش به آن را کامل بیان کنید.

با پیشنهاد یک تخفیف به فالوورها، از آن‌ها بخواهید، دوستانشان را تگ کنند، کامنت بگذارند، کانال‌های دیگر شمارا دنبال کنند، پست‌هایتان را به اشتراک بگذارند.

یک حس عجله، اضطرار و از دست دادن فرصت در مخاطبان ایجاد کنید. مثلاً امروز، آخرین روز تخفیف است! یا تخفیف برای 100 نفر اول!

برای جلب‌توجه فالوورها، بعضی از جملات یا کلمات را بارنگ‌های جیغ و خیره‌کننده روی عکس بنویسید.

هرازگاهی یک مسابقه و چالش برگزار کنید تا بیشتر با مخاطبان تعامل داشته باشید و شمارا به دیگران معرفی کنند.

خب حالا خودتان کمی خلاقیتتان را به کار بیندازید و ایده‌های دیگر را امتحان کنید.

محصول یا خدمتتان را تبلیغ کنید

برای افزایش فروش در هر بستری ازجمله اینستاگرام، به‌احتمال‌زیاد به تبلیغ نیاز پیدا می‌کنیم. اینجاست که به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها و پیج‌های بزرگ خبری و رسانه‌ای نیاز پیدا می‌کنید. در مقاله، رمز و رازهای پول درآوردن از اینستاگرام، در مورد این پیج‌ها، کامل صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم، آن را از دست ندهید.

شما با پرداخت مبلغی، تبلیغ محصولات و خدماتتان را به افرادی مانند بلاگرها، اینفلوئنسرها یا پیج‌های بزرگ خبری و رسانه‌ای که ترجیحاً با کسب‌وکار شما مرتبط باشند، می‌دهید. البته این جمله را به یاد داشته باشید که تبلیغات نامناسب و اشتباه دور ریختن پول است. اگر فلان بلاگر شناخته‌شده 5 میلیون می‌گیرد تا شمارا در استوری معرفی کند، دلیلی ندارد که حتماً برای شما هم نتیجه‌بخش باشد.
باید ببینید که آیا اصلاً آن بلاگر یا آن پیجی که به آن سفارش داده‌اید، به کار و محصول شما ارتباط دارد؟ مخاطبان او به درد شما می‌خورند؟ اگر غیر این باشد نتیجه‌ای که می‌خواهید را نمی‌گیرید. مثل بسیاری از افرادی که هزینه زیادی را صرف می‌کنند، درنهایت هم از این‌که نتیجه نگرفته‌اند، شاکی هستند.  

راستی انجام تبلیغات را به شرکت‌هایی بسپارید تا آن‌ها با توجه به بودجۀ شما، بهینه‌ترین تبلیغات را برای‌تان انجام دهند

راه‌اندازی سایت فروشگاهی

برای افزایش فروش در اینستاگرام،  فوت‌وفن‌های حرفه‌ای را باهم مرور کردیم؛ اما این مورد آخر، چیزی فراتر از بقیه است. چیزی که تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش فروش محصولات صنایع‌دستی و خدماتتان دارد و درعین‌حال، بسیاری از رقبایتان هنوز آن را انجام نمی‌دهند. آن چیست؟

ساخت سایت فروشگاهی در کنار صفحه اینستاگرام، راهی است که هم فروشتان را افزایش می‌دهد؛ هم با کمک آن فاصله زیادی از رقبایتان می‌گیریدچون با داشتن سایت، علاوه بر اینستاگرام، ورودی‌های دیگری از موتورهای جستجوی گوگل خواهید داشت؛ و مهم‌تر از آن، با فیلتر شدن اینستاگرام در آینده، چیز زیادی از دست نخواهید داد.

نگران طراحی سایت فروشگاهی نباشید. با کمترین هزینه می‌توانید سایت فروشگاهی‌تان را راه‌اندازی کنید

با داشتن یک سایت در کنار اینستاگرام، دیگر نیازی نیست فرآیند خرید محصول را خودتان به‌صورت دستی انجام دهید؛ بلکه مشتری هر زمان بخواهد خریدش را خودکار انجام می‌دهد و حتی زمانی که شما در خواب هستید!

انتهای پیام/

کد خبر 1399042954

برچسب‌ها