آبشار هشترخان در مسیر گردشگری زنجان ـ طارم

آبشار هشترخان با ۳۰ متر ارتفاع، در میان دره‌ای سرسبز از کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان و در نزدیکی روستای لار قرار دارد.

آبشار هشترخان یکی از آبشارهای زیبای شهرستان زنجان است. کوه‌های بلند و سرسبز، دره‌ای بسیار عظیم، رودخانه‌ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، این منطقه را به یکی از نواحی زیبا و مناسب برای گردشگری، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری در کوهستان تبدیل کرده‌اند.

برای رسیدن به آبشار هشترخان از جاده قدیم طارم، پس از طی 50 کیلومتر مسیر به منطقه‌ای می‌رسید که به خان چایی شهره است. در این مرحله وارد جاده فرعی شده و ابتدا به روستای امام کندی و سپس به روستای یحیی‌آباد می‌رسید. در امتداد آن مسیر خاکی و کمی ناهموار 15 کیلومتری بین کوه‌های البرز غربی به روستای لار ختم می‌شود. با یک پیاده‌روی دوساعته به منطقه و دره هشترخان می‌رسید.

این دره سرسبز شامل جنگل‌های انبوه فندق است که مناظر بی‌بدیلی را خلق می‌کند. در میان این دره رودخانه‌ای در جریان است که هشترخان نامیده می‌شود. اگر مسیر رودخانه را پیش رو بگیرید منظره عمومی رودخانه قزل‌اوزن و باغ‌های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است. بعد از پیاده‌روی دوساعته در مسیر رودخانه با عبور از میان سنگ‌های بزرگ و غول‌پیکر، صخره‌ها و کوه‌های بلند و درختان کهن‌سال و قدیمی  به صخره‌ای می‌رسید که آبشاری نسبتاً پرآب و حدوداً بیست متری از بلندای آن فرود می‌آید.

این آبشار زیبا که از اتصال هشت چشمه جوشان از دل کوه‌های اطراف روستای لار ایجاد می‌شود و از بلندای صخره‌های بلند به درون دره‌ای سرسبز فرود می‌آید، سرچشمه رودخانه هشترخان است. اطراف دیوار صخره‌ای را خزه‌ها فراگرفته و آب آبشار در پایین‌دست حوضچه‌ای کوچک را تشکیل داده و در نهایت رودخانه را به جریان می‌اندازد. صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های عظیم نیز در پای آبشار و همچنین مسیر رودخانه بسیار چشم‌نواز است. درختان بلند و سرسبز و انواع گیاهان خودرو نیز مناظر اطراف آبشار را بسیار دیدنی و استثنایی کرده است. این آبشار پس از ریزش، رودخانه هشترخان را تشکیل می‌دهد و پس از گذر از روستاهای پایین‌دست به رودخانه قزل‌اوزن می‌پیوندد.

در این منطقه علاوه بر درختان فندق می‌توانید درختان زیتون، زالزلک، تمشک و گردو را نیز ببینید. منطقه هشترخان به دلیل صعب‌العبور بودن، خوشبختانه تا به امروز جان سالم به در برده است و هنوز می‌توان لغت بکر را برای این منطقه به کار برد. دره هشترخان به سبب داشتن درختان فندق که در فصل پاییز به ثمر می‌رسند زیبایی خیره‌کننده‌ای در این فصل پیدا می‌کند. جنگلی که در ته دره شکل گرفته، هیجان بالا و پایین شدن‌ها، هر کوه‌نوردی را دعوت به همراهی می‌کند از همه مهم‌تر مناظری است که در قاب دوربین عکاسان جای می‌گیرد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. آبشار در نیمه نخست سال و همچنین اوایل پاییز بسیار دیدنی است و در زمستان به دلیل سرمای هوا و سختی حرکت دسترسی به آبشار اندکی دشوار است. بسیاری از صخره‌نوردان و کوهنوردان این مسیر را برای پیمایش انتخاب می‌کنند. صعود از بالای این آبشار نیز بسیار لذت‌بخش است. این زیبایی برای لذت بردن انسان خلق شده است.

در کنار همه این زیبایی‌ها پازلی که تکمیل‌کننده این منطقه است حیواناتی است که در این ناحیه زندگی می‌کنند. از حیوانات این منطقه می‌توان به کل و بز، خوک، خرگوش، کبک دری، تیهو و انواع پرندگان شکاری اشاره کرد.

از سوغات‌های منطقه طارم هم می‌توان به زیتون، روغن زیتون، میوه‌های چهارفصل، صنایع‌دستی بسیار غنی نظیر قالی، گلیم و جاجیم اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399050441

برچسب‌ها