بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی منظر ساسانی باستانشناسی فارس در حوزه فیروزآباد و سروستان امروز شنبه 11 مرداد 99 با اعلام این خبر گفت: «محصولات خاص تولیدی، غذاهای سنتّی ویژه این دو منطقه، دستبافتههای عشایری، هنرهای سنتی، صنایعدستی و آداب و رسوم خاص این دو منطقه با نام میراث جهانی یونسکو برندسازی میشود.»
او افزود: « این برنامه دانش بنیان در چارچوب تفاهمنامه و موافقت صنایع غذایی و اداره بازرگانی با استاندارد کیفیت برندسازی میشود.»
عسکری چاوردی عنوان کرد: «برند میراث جهانی نه تنها زمینه رقابت بینالمللی برای توسعه پایدار سنّتهای پایدار مردم این مناطق را فراهم میآورد بلکه بسیاری از نوآوریهای جدید دانشبنیان این مناطق را میتوان با نام و نشان میراث جهانی برندسازی کرد.»
او با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم سنّتها و دستاوردهای مناطق سرزمین خود را ارزشگذاری کنیم و آنها را در سطح جهانی معتبر سازیم، گفت: «مهمترین برندهای میراث جهانی نظیر گلسرخ فارس در منطقه فیروزآباد بیش از چند هزار سال قدمت دارد که فلکه گلسرخ الله در خروجی شهر شیراز با این نام و گبّه میراث جهانی فیروزآباد با فیلم گبّه برندسازی شد.»
مدیر پایگاه میراث جهانی منظر ساسانی باستانشناسی فارس در حوزه فیروزآباد و سروستان با اشاره به اینکه پسته سروستان با این برند بهعنوان یک سنّت غذایی پایدار زمینه رقابت بینالمللی را بهدست میآورد و آداب و رسوم قشقائیها با بَرَند میراث جهانی در جشنوارههای بینالمللی معرّف فرهنگ پایدار مناطق میراث جهانی خواهد بود، افزود: «در مجموع توسعه پایدار با رویکرد حفظ فرهنگ و سنّتهای تاریخی اصالتدار همراه میشود که ریشه در بنیانهای چند هزارساله دارد و این دستاورد میراث جهانی برای فرهیختگی جوامع محلّی ساکن در این مناطق است.»
مجموعه «میراث جهانی منظر باستانشناسی محور ساسانی فارس» در چهل و دومین گردهمایی مجمع جهانی یونسکو در شهر منامه بحرین در تیرماه 1397 شمسی با شماره ثبت 1568 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
انتهای پیام/