پرونده خوشنویسی ایران در یونسکو بارگذاری شد

معاون میراث‌فرهنگی کشور با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، از بارگذاری پرونده خوشنویسی ایران در سایت یونسکو خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ایرنا، محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه 22 مرداد به مناسبت روز خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، حاضر شد و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف از جمله اتاق خبر، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. در این بازدید خشایار نیکزادفر مدیر عامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی نیز حضور داشت.

طالبیان در نشست با خبرنگاران ایرنا درباره آخرین خبر اعتراض ایران به یونسکو در رابطه با پیشنهاد ترکیه برای ثبت خوشنویسی اسلامی به نام این کشور، گفت: «هم‌اکنون پرونده خوشنویسی ایران روی سایت یونسکو بارگذاری شده است. از طرف ایران در یونسکو چهار پرونده وجود دارد و پرونده خوشنویسی هم به یونسکو رفت و ممکن است در ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ مطرح شود.»

او افزود: «اعتراض ایران در این موارد هیچ‌گاه جنبه سیاسی نداشته و اعتراض ایران به ترکیه که در یونسکو ثبت شد جنبه و نگاهی کاملاً فنی دارد.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور درباره دیگر پرونده ایران یعنی اورامانات اعلام کرد: «ارزیاب یونسکو برای ارزیابی این منطقه مهرماه به ایران می‌آید و از منطقه بازدید می‌کند.»

اعتبارات استانی کافی برای مرمت ناشی از خسارت سیل اماکن تاریخی

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت بودجه برای خسارات وارده به اماکن تاریخی در سیل سال گذشته گفت: «برآورد ما از خسارات ناشی از سیل جاری حدود ۴۰0۰ میلیارد ریال بود که دولت با پرداخت 1000 میلیارد ریال آن موافقت کرد، اما تاکنون ریالی از آن نیز پرداخت نشده است. تاکنون با اعتبارات استانی که در اختیار داشتیم تنها مرمت‌های اولیه و ضروری انجام داده شد، که بیشتر عملیات‌ها به شکل مُسکن بوده است.»

طالبیان عنوان کرد: «با پیشگیری و فعالیت‌های اضطراری که همکاران استانی برای پل‌ها و قلعه فلک‌الافلاک انجام داده‌اند از تخریب جلوگیری شد ولی باید اعتبارات کافی برای مرمت در اختیار ما قرار بگیرد. اگر اعتبارات نرسد فرسایش و تخریب اتفاق می‌افتاد. باید مرمت‌های اساسی انجام شود چون پیش از این به دلیل نبود اعتبارات این مرمت‌ها انجام نشده است زیرا فرسایش در حال گسترش است.»

او افزود: «برای مرمت پل و قلعه فلک‌الافلاک بودجه قابل توجهی نیاز است و این اعتبارات که در اختیار داریم کافی نیست. البته حدود ۶۰ درصد اعتبارات سال جاری به بخش میراث پرداخت شده که بسیار خوب بوده است و روز گذشته نیز وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد که دولت قرار است جبرانی در این بخش انجام دهد.»

تعویق ۱۰ روزه نمایشگاه ملی صنایع‌دستی

خشایار نیکزادفر مدیر عامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از به تعویق افتادن نمایشگاه ملی صنایع‌دستی خبر داد و گفت: «فعلاً نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ۱۰ روز به تأخیر افتاده ولی لغو نشده است، منتظر اعلام نظر ستاد مقابله با کرونا هستیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399052342

برچسب‌ها