فاز دوم مرمت بازار تاریخی جهرم اجرایی شد

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جهرم از اجرای فاز دوم مرمت بازار تاریخی این شهرستان که مربوط به اواخر دوره زندیه و اوایل قاجاریه است، خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علی‌محمد لطفی‌پور امروز 30 مردادماه 1399 اظهار کرد: «مرمت بدنه و کف این بنا، در فاز دوم با اعتبار 3میلیارد و 280 میلیون ریال از محل اعتبارات اداره راه و شهرسازی و با نظارت کارشناسان اداره‌کل استان در حال انجام است.»

 او ادامه داد: «مرمت پشت ‌بام این بنا، در فاز اول مرمتی در سال 1396 بااعتبار 8میلیارد و 990 میلیون ریالی از محل همین اعتبار انجام شده است.»

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جهرم بیان کرد: «بازار جهرم از بناهای تاریخی مربوط به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است که دارای پلانی از نوع صلیبی است که یک چهارسوق در وسط آن وجود دارد و دارای گنبدی مرتفع به‌صورت نیم‌کره است. بر روی ساقه این گنبد اشعاری در مورد تاریخ ساخت بازار، به خط نستعلیق بر روی کاشی نگاشته شده است. چهارسوق که دارای طاق ضربی است، بر روی یک هشتی قرار دارد.»

او گفت: «این اثر ارزشمند در سال 1352 با شماره 950 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399053019

برچسب‌ها