لزوم تدوین استراتژی در حوزه میراث طبیعی کشور

از سال 1387 که کوه دماوند به‌‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث ملی به ثبت رسید، روابط و مناسبات متقابل آدمی و محیط زیستِ اطرافش به عنوان چشم ‌اندازهای فرهنگی مورد توجه واقع و آثار دیگری از زیبایی ها و مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی و تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها به منظور حفاظت و حراست بهتر در این فهرست جای گرفت. این اقدام در راستای اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران بود که در ۲۵ دی ۱۳۸۶ تدوین شد.

از آن زمان تاکنون، و در مواجه با نخبگان هر دو حوزه طبیعی و تاریخی، لزوم تدوین استراتژی کلان به منظور بهره­ گیری از فرصت­ ها و ظرفیت ­های عظیم بالقوه برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز اختصاص ردیف اعتبارات ملی به این مقوله مهم و درآمدزا احساس می­ شود. چه اینکه توجه به میراث طبیعی به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل توسعه پایدار در مناطق مختلف کشور و نیز تعیین چگونگی، حدودات و میزان دخالت­های انسان در مواجه با آن، پیش از آنکه یک هدف باشد، رسالت و وظیفه‌‌ای ذاتی است.

آنچه که از تعریف مبنایی ارایه شده در کنوانسیون ۱۹۷۲ یونسکو برمی­ آید، اطلاق واژه­ میراث طبیعی به تشکل‌های فیزیکی، زیست‌شناختی و زمین‌شناختی، محل زیست گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر و مناطق دارای ارزش علمی و حفاظتی و زیباشناسی است.

در این راستا پیشنهاد کارگروه تدوین استراتژی راهبرد توسعه میراث فرهنگی و گردشگری مبتنی بر تعریف میراث طبیعی با بهره­ گیری از نظرات اساتید و نخبگان کشور، برقراری پیوند بین بخش میراث فرهنگی و بخش طبیعی و نیز برنامه ­ریزان منابع طبیعی و محیط زیست برای تعیین چشم ­انداز واحد در برنامه ­های بلندمدت برای این آثار طبیعی داده می­‌شود.

بدین منظور چه آثار طبیعی که در فهرست آثار ملی ایران جای دارند و چه آنهایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ، با برنامه­ ریزی واحد از سوی سه دستگاه متولی راهبری شده و نقش و جایگاه هر دستگاه و میزان اجرای برنامه ­های مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری و شیوه­ های سرمایه­ گذاری تعیین خواهد شد.

امید است با برنامه­ ریزی منسجم، راه توسعه میراث فرهنگی و گردشگری کشور عزیزمان ایران هموار، و با بهره­ گیری مناسب از نعمت­های طبیعی خدادادی، زمینه­ نیل به اهداف عالی فراهم شود.

 

* کارشناس ارشد میراث فرهنگی ایلام 

انتهای پیام/

کد خبر 1399053053

برچسب‌ها