انتشار کتاب «گنجینه سکه‌های نیشابور مکشوفه در گرگان»

کتاب «گنجینه سکه‌های نیشابور مکشوفه در گرگان (جرجان )» نوشته محمد مرتضایی دانشیار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کتاب حاضر شامل هفت فصل: تحولات سیاسی‌اجتماعی گرگان (جرجان) در دوره سامانیان، تحولات سیاسی اجتماعی گرگان (جرجان) در دوره غزنویان، تحولات سیاسی اجتماعی گرگان (جرجان) در دوره سلجوقیان، سکه‌های سامانیان، سکه‌های غزنویان، سکه‌های سلجوقیان و سکه‌های نامعلوم به همراه تصاویری از سکه‌ها است.

در مقدمه این کتاب به قلم نویسنده آمده است: «شهر تاریخی جرجان که در چهار کیلومتری غرب شهر جدید گنبد کاووس واقع شده در دوره اسلامی از اهمیت شایانی برخوردار بود و متأسفانه به دلایل مختلف چون جنگ‌های داخلی، زمین‌لرزه و از همه مهم‌تر، حملات ویرانگر مغولان در سال 618 هجری دچار ویرانی شد. این شهر مدت کوتاهی پس از حمله مغول، در دوره ایلخانی و تیموری به فعالیت خود ادامه داد، اما هرگز آبادانی گذشته را باز نیافت.

در کاوش‌های سال 1386جرجان 32 سکه طلا به دست آمد که متعلق به سلسله‌های سامانی، غزنوی و سلجوقی است. قسمت اعظم سکه‌ها ضرب نیشابور است و این موضوع نشان می‌دهد که سکه‌ها از آن شهر به جرجان آمده است؛ به همین دلیل، عنوان «گنجینه سکوت‌های نیشابور مکشوفه در گرگان (جرجان)» برای کتاب حاضر انتخاب شده است.

به غیر از نیشابور، یک عدد سکه ضرب ری، یک عدد ضرب اصفهان و دو عدد ضرب اهواز نیز میان سکه‌ها دیده می‌شود و به غیر از این سکه‌ها 39عدد قراضه سکه (تکه بریده شده سکه) کشف شده است. از بین قراضه‌ها، آن‌هایی که مشخص است به کدام سلسله تعلق دارد در بخش مرتبط معرفی می‌شود و نمونه‌هایی که انتساب آن‌ها معلوم نیست در انتهای کتاب معرفی خواهد شد.

اندازه عکس‌هایی که از سکه‌ها ارائه شده واقعی نیست و در قسمت کاتالوگ کتاب حاضر، نوشته‌های روی قراضه‌ها با رنگ سیاه پررنگ ارائه شده و قسمت‌های از بین رفته قابل تشخیص نوشته‌های آن‌ها نیز داخل دو قلاب  قرار داده شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 13990616527460

برچسب‌ها