دستگیری 4 حفار غیرمجاز در فریمان

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ رضوی از دستگیری چهار حفار غیرمجاز در شهرستان فریمان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی، سرهنگ محمدعلی مدیر امروز دوشنبه 17 شهریور ماه 1399 گفت: «در پی گزارش مردمی مبنی بر حفاری غیرمجاز در محوطه تاریخی فرهادگرد توسط افراد غیربومی، بلافاصله نیروهای پایگاه میراث‌فرهنگی فریمان با هماهنگی کلانتری فرهادگرد به محل اعزام شدند.»

او افزود: «مأموران پاسگاه و پایگاه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی حفاران غیرمجاز را حین حفاری دستگیر کردند. همچنین یک دستگاه خودرو توقیف و به پاسگاه انتظامی تحویل داده شد.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ رضوی اعلام کرد: «متهمان نیز به همراه پرونده تشکیل شده به مراجع قضایی معرفی و موضوع در دست پیگیری است.»

محوطه باستانی فرهادگرد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان و دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. در قسمتی از محوطه، تپه فرهادگرد به صورت مخروط نامنظمی است که از ارتفاع زیادی برخوردار است که احتمالا ارگ فرهادگرد قدیم بوده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از سفال‌های فرهادگرد مربوط به هزاره‌های سه و چهار قبل از میلاد است. اگرچه نمی‌توان با تنها بررسی سطحی کاربرد محوطه و فرآیند شکل‌گیری‌ آن را دریافت، اما با توجه به شناسایی سفال کتیبه‌دار ساسانی، سفال‌های‌ کتیبه‌دار اوایل دوره اسلامی و سفال‌های مرغوب و لعاب‌دار قرون میانه و متأخر اسلامی می‌توان این فرض را مطرح کرد که تپه فرهادگرد استقراری‌ مرکزی و با ساختاری پیچیده بوده است. یکی از مهمترین یافته‌های باستان‌شناشی این محوطه سفال کتیبه‌دار است که از اهمیت فرهادگرد خبر می‌دهد. هم‌چنین برخی از سفال‌های یافت شده در این محوطه شباهت بسیار زیادی به سفال‌های محوطه سیلک کاشان دارد که احتمالا نشان از ارتباط فرهنگی این دو محوطه کهن دارند.

فرهادگرد در بخش مرکزی فریمان قرار دارد و فریمان در فاصله 75 کیلومتری مشهد مرکز استان خراسان رضوی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399061719

برچسب‌ها