آغاز عملیات مستندنگاری، حفاظت و مرمت بیش از 40 قطعه تزئینات کاخ عالی‌قاپو

مدیر پایگاه جهانی میدان امام(ره) اصفهان از آغاز عملیات مستندنگاری، حفاظت و مرمت بیش از 40 قطعه تزئینات جداسازی شده همراه با لایه آستر و بستر گچی(استکو) در کاخ عالی‌قاپو خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، فریبا خطابخش صبح امروز 18 شهریورماه، با اعلام این مطلب گفت: «تزئینات جداسازی شده، توسط کارشناسان حفاظت و مرمت عالی‌قاپو به دلیل ارزش تاریخی که مربوط به دوره صفوی است، جمع‌آوری و عملیات مستندنگاری، حفاظت و مرمت آن انجام می‌شود.»

او افزود: «بیش از 40 سال پیش و توسط مؤسسه‌ای ایتالیایی، تعدادی از این لایه‌های تزئینی جداسازی شده بود، که به همراه دیگر لایه‌های جداسازی شده جدید، پس از مستندنگاری و مشخص‌شدن جایگاه اصلی در مسیر راه‌پله‌های شاهی در اتاق انتظار، در محل اولیه خود نصب می‌شود.»

مدیر پایگاه جهانی میدان امام(ره) اصفهان تأکید کرد: «پس از انجام مراحل جداسازی، مستندنگاری و مرمت، قطعه‌ها در جای خود نصب شده و عملیات موزون‌سازی و تثبیت و مرمت‌های نهایی انجام می‌شود.»

راه پله‌های شاهی در کاخ عالی‌قاپو به‌منظور عبور و مرور افراد درباری و اتاق‌های انتظار برای رفتن به طبقات بالاتر عمارت و ملاقات با پادشاهان صفوی ساخته شده است. در برخی موارد فضای سالن پذیرایی واقع در طبقه سوم عمارت، گنجایش حضور تمامی ملاقات‌کنندگان را نداشته، لذا در طول مسیر از طبقه همکف تا سالن مذکور، فضاهای در مسیر راه‌ پله‌ها برای انتظار میهمانان تعبیه شده است. کف راه‌پله‌ها با کاشی‌های هفت رنگ و دیوارها با شیوه تزئین موسوم به پرده‌سازی منقوش شده است. در مسیر راه‌پله شاهی، سه ایستگاه انتظار تعبیه شده است.

کاخ عالی‌قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌ است. ارتفاع آن ۴۸ متر است و شش طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان از آن بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1399061833

برچسب‌ها