روستای کندر، فرشی از رنگین‌کمان لاله‌ها

سال‌هاست سرزمین زیبای البرز میزبان لاله‌هاست. لاله هایی از جنس ترنم عاشقانه‌های البرزنشینان. سال‌هاست در این استان جشنواره‌ای با نام لاله‌ها برپاست.

داستان عاشقی بهار و زمین که آغاز می‌شود، بهار گردن‌آویز زیبایش را به گردن البرز، این سرزمین هزار چهره، هزار اقلیم می‌اندازد تا ترنم عاشقانه‌اش را به گوش لاله‌ها بخواند.

می‌گویند در دل البرز میان روستایی زیبا، دختران زیبای بهار، لاله‌های خجالتی، با سرانگشتان مادر از خواب بیدار می‌شوند، خود را با آب باران می‌شویند و موهای زیبای‌شان را با سنجاق خورشید می‌بافند و با نسیم، میان دشت سرسبز کندر می‌رقصند.

برای دیدن دشت لاله‌های کندر، این دخترکان زیبای بهار سرزمین البرز، راهی این دیار هزار اقلیم می‌شویم. دشت‌هایی که بهار، این عروس زیبای هستی، زیرپای زمین دامن رنگینش را گسترانده تا سرود عشق را بسراید. رسیدن به این دشت خیره‌کننده لاله‌ها، امان از دل می‌برد و چشم‌ها را بی‌قرار می‌کند. وارد جاده کرج آسارا که می‌شوی تابلوی سبزرنگی دلبرانه حواس را به خود جلب می‌کند، "روستای کندر". تمام ذهنت مست دشت لاله‌های کندر می‌شود. در ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده کرج به آسارا، دشت لاله‌ها در انتظار شماست. دو جاده در روستای کندر برای رسیدن به دشت لاله‌ها وجود دارد. جاده قدیم که بخشی از آن خاکی بوده و بالاتر از روستای پورکان است.

جاده جدید که آسفالت است و در ابتدای جاده چالوس، یک کیلومتر بعد از تونل و پل بیلقان واقع شده است. فاصله دشت لاله‌های کندر از تهران تقریبا ۶۰ کیلومتر است. پس از عبور از روی پلی آهنی که از زیر آن رودخانه خروشان کرج می‌گذرد، هوای مطبوع کندر  احساس می‌شود. جاده پیچ در پیچ و دل‌انگیز روستای کندر آدم را به رویا میکشاند. ۱۱ کیلومتر بالاتر از جاده‌ پر پیچ و خم کندر به دشت لاله‌ها می‌رسید. دشت لاله‌های کندر که مانند فرشی در دامنه کوه پهن شده است. زمینی به مساحت ۵.۳ هکتار که با 2میلیون و ۱۰۰ هزار گل لاله پوشیده شده است. تا چشم کار می‌کند رنگین‌کمان رنگ‌رنگ لاله، سرمه چشم می‌شود و زیبایی چشم‌ها را در قاب چهره دوچندان می‌کند. می‌گویند این منطقه از حدود چهل سال پیش میزبان لاله‌‌های رنگارنگ و زیبا بوده است.

به عقب برمی‌گردیم، به این که سال‌هاست سرزمین زیبای البرز میزبان لاله‌هاست، لاله‌هایی از جنس ترنم عاشقانه‌های البرزنشینان. سال‌هاست، در این استان جشنواره‌ای با همین نام برپاست. جشنواره لاله‌ها در استان البرز و شهرستان کرج و پارک چمران و گچسر و همچنین روستای کندر برگزار می‌شود. اما سخن از روستای کندر و میزبانی جشنواره لاله‌ها که می‌شود، ذهن ناخودآگاه معطوف به آقای پهلوانی هنرمند البرزی می‌شود.هنرمندی که خلاقانه در دل کوه این گستره فرش‌گونه را جان بخشیده است و با ظرافت خاص ترسیم رنگ‌ها را در جعبه رنگین هستی قرار داده است.

پهلوانی هنرمند البرزی می‌گوید: «دشت لاله‌ها با هدف حمایت از میراث کهن، طراحی شده است که با اجرایی‌شدن این طرح می‌توان به نگهداری و تکثیر پیاز انواع لاله‌ها کمک کرد. از سویی، مشاهده می‌شود که سال‌هاست مسافران زیادی برای شرکت در جشنواره لاله‌ها به کشور هلند سفر می‌کنند. با برپایی و بهره گیری از این پروژه و تشویق مسافران و گردشگران  برای بازدید از لاله‌ها در داخل کشور می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.»

دشت لاله‌های کندر بهشتی در میان کوه‌ها است. اگر قصد رفتن به میهمانی بهار را دارید حتما سری به این منطقه بزنید. دشت لاله‌‌های البرز در فروردین‌ماه آغاز و تقریبا تا ۱۰ خردادماه میهمان ما هستند.

باغ‌های فراوان این روستا چشم را نوازش می‌دهد و لبخند نشاط بر چهره خسته‌مان می‌نشاند. روستای خوش آب و هوای کندر در میان البرز مرکزی واقع شده است. روستایی سرسبز با منظره‌های دلپذیر. قدم‌زدن در این روستای سرسبز، گذر از کوچه‌باغ‌های میوه، لذت‌بردن از هوای لطیف روستا، گوش‌سپردن به صدای آب و بازدید از چشمه‌های زلال، تنها بخشی از جاذبه‌های سفر به کندر است.

 یکی از روستاییان خوش‌ذوق با لهجه‌ای شیرین می‌گوید: «نام این روستا در ایام قدیم "کهنه در" بوده است. اغلب ساکنان روستای کندر به گویش تاتی البرزی صحبت می‌کنند و به شغل باغ‌داری مشغول هستند. یکی از زیبایی‌های روستای کندر باغ‌های فراوان میوه است که از جمله میوه‌های معروف و مرغوب روستای کندر می‌توان به انگور کندری و گیلاس و گلابی اشاره کرد که در نوع خود بی‌نظیر هستند.»

یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای کندر پس از باغ لاله‌ها، آبشار کندر، چشمه بالا‌محل، منطقه چهل بی‌بی یا چهل‌دختر و امام‌زاده عبدالله است. به‌نظر می‌رسد این روستای چهارفصل می‌تواندزیباترین رویاها را برای آنان که به آرامش جسم و روح نیاز دارند، ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر 13990624507447

برچسب‌ها