کاروانسرای شاه عباسی نیر در اردبیل

کاروانسرای شاه عباسی در ۱۰ کیلومتری شهرستان نیر در استان اردبیل واقع گردیده است.این کاروانسرای در تاریخ چهارم فروردین ۱۳۶۲ با شماره ملی ۱۶۵۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

کاروانسرای شاه عباسی در کنار جاده قدیمی نیر به سراب در ۱۰ کیلومتری شهر نیر ساخته شده است.

کاروانسرای شاه عباسی به فرمان شاه عباس صفویدر یکی از برف گیرترین گردنه‌های کشور یعنی در گردنه صایین جهت امنیت مسافران ساخته شد.

مصالح موجود در ساخت این کاروانسرا متناسب با شرایط اقلیمی منطقه ساخته شده و بیشتر از سنگ های همان منطقه که مقاوم در برابر شرایط جوی هستند تامین شده است.طراحی این کاروانسرا کاملا سازگار با اقلیم و شرایط محل صورت گرفته، چرا که عرض و ارتفاع ورودی های فضاهای زیستی داخل، به حداقل ممکن کاهش یافته طوری که با اندک وسایلی می‌توان آن را مسدود و از نفوذ سرما و کوران برف به داخل آن جلوگیری کرد.روزنه‌های سقفی این کاروانسرا در حداقل اندازه در نظر گرفته شده و از نظر تبادل هوا در صورت نیاز و نیز تامین روشنایی فضاهای داخل عملکرد منطبق با نیاز را به رخ می کشد. ورودی های فضاهای ارتباطی داخل در مرکز بنا نسبت به فضاهای جانبی مقداری بزرگتر در نظر گرفته شده تا چهار پایانی که همراه و مورد استفاده کاروانیان بوده نیز بتوانند در داخل پناه بگیرند.

ملات اتصال دهنده سنگ های بنا ساروج است و یک گنبد کوچک سنگی نیز بر روی یک فضای مربع شکل در مرکز بنا قرار دارد، این گنبد بر روی چهار سکنج اجرا شده است.

کاروانسرای شاه عباسی نیر در تاریخ چهارم فروردین ۱۳۶۲ با شماره ملی ۱۶۵۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399062812

برچسب‌ها