چاقوسازی ایلام نشان جغرافیایی دریافت می‌کند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از تهیه پرونده چاقوسازی به نام شهرستان ملکشاهی (بوگده) برای دریافت نشان جغرافیایی خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده روز 30 شهریور 99 با بیان اینکه پرونده چاقوسازی شهرستان ملکشاهی برای دریافت نشان جغرافیایی تهیه شده است، اظهار کرد: «چاقوسازی از هنرهای بومی و قدیمی شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به شمار می‌رود و قدمتی دیرینه دارد. هنر چاقوسازی  يا بوگده‌سازی كه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با شمشير و چاقو دارد، در حدود بيش از چند صد سال در شهرستان ملكشاهی به عنوان یک سلاح سرد پايه‌گذاری و بعد از آن اين هنر به عنوان يك صنعت توسط مردم ملكشاهی گسترش پيدا كرد.»

او افزود: «سابقه اين صنعت در شهرستان ملکشاهی به زمان‌هایی برمی‌گردد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می‌رفت كه با ورود سلاح گرم به‌تدریج حمل و استفاده از سلاح سرد (چاقو) منسوخ شد.»

شنبه‌زاده تصریح کرد: «بوگده از جهت استفاده از مواد خاص (بدنه از جنس فنر خودرو يا كنز بلبرينگ ماشين سنگين و دسته از شاخ يا استخوان حيوانات) دارای كيفيت و مقاومت بالایی است. شكل اين نوع چاقو منحصر به فرد و خاص منطقه است و تمامی مراحل ساخت آن به صورت دستی و سنتی و بدون استفاده از ابزارآلات صنعتی انجام می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399063015

برچسب‌ها