گفت‌وگو با چاقوساز زنجانی که خادم حسینیه است

مسجد حسینیه اعظم زنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانگاه جهان تشیع در پایتخت شور و شعور حسینی ایران – شهر زنجان - واقع ‌شده است. به علت عزاداری باشکوه مردم در روز نهم محرم، اجتماع عزاداران این مسجد در تاریخ 15 دی سال 1387 با شماره 10 به ‌عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت ‌شده است.

همه‌ساله ۵۰۰ خادم در کشتارگاه این مسجد مشغول ارائه خدمت هستند. یکی از این خادمانی که گوسفندان را ذبح می‌کنند حمیدرضا دادو است که هم خادم حسینیه اعظم زنجان و هم عضو هیئت‌امنای مسجد سقاخانه است.

او متولد 1357 در زنجان است، صنعتگر چاقوسازی که در کشتارگاه حسینیه اعظم زنجان خادم و مسئول ذبح احشام است. وی سال‌هاست که در حرفه چاقوسازی فعالیت می‌کند و این هنر را از پدر خود استاد قربانعلی دادو فراگرفته است.

استاد قربانعلی دادو متولد 1330 در زنجان است. این استادکار زنجانی از سن 6 سالگی وارد حرفه چاقوسازی شده است و به مدت 18 سال نزد استاد " حسن فاروسی " شاگردی کرد و بعد از آن در 24 سالگی کارگاه خود را راه‌اندازی کرد. استاد دادو به آموخته‌های 18 ساله خود اکتفا نکرد و برای آموختن شیوه ساخت چاقوهای ضامن‌دار فشاری رهسپار تهران شد. در آنجا به مدت 6 سال نزد " سید سجاد حسین " مهارت‌های ساخت چاقوهای ضامن‌دار را آموخت. پس از آن 8 سال نیز در تهران چاقوسازی کرد و سپس به زنجان بازگشت. از آن زمان تاکنون این استادکار پیشکسوت در زنجان به تولید چاقوهای نامدار خود می‌پردازد.

حمیدرضا دادو درباره نحوه آشنایی با صنعت چاقوسازی می‌گوید: «از سن 7 سالگی در کنار پدرم استاد قربانعلی دادو شروع به یادگرفتن چاقوسازی کردم و سال‌هاست در بازار زنجان مشغول کار هستم و هم‌اکنون برای خودم مغازه چاقوسازی دارم.»

این صنعتگر زنجانی درباره فعالیت به‌عنوان خادم مسجد حسینیه اعظم گفت: «یادم است از کودکی به دنبال هیئت بودم، همه‌چیز خودم را از اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌دانم. از کودکی همراه پدرم به حسینیه اعظم می‌رفتم. الان من هم خادم و هم قصاب حسینیه اعظم و عضو هیئت‌امنای مسجد سقاخانه هستم. از سن 18 سالگی خادم حسینیه هستم. هرچه دارم از قمر بنی‌هاشم حضرت عباس علیه‌السلام است. در  اینجا رنگ لباس هرکسی خاص است. ذبح‌کنندگان با لباس سبزرنگ و ناظرین شرعی و مسئولان صدور قبض احشام نذری با لباس سفیدرنگ و همچنین مسئولان جمع‌آوری و حمل احشام ذبح‌شده با بادگیرهای مشکی‌رنگ فعالیت می‌کنند.»

او درباره شوق و احساس خادمی امام حسین (ع) اظهار کرد: «حال و هوای معنوی خدمت به‌گونه‌ای است که در  آن دیده نمی‌شوی و این بهترین فرصت برای خودسازی است. خادم امام حسین علیه‌السلام باید اعتقاد قلبی داشته باشد، اخلاقش درست باشد و کسی از وی رنجیده‌خاطر نباشد. هرروز سه شیفت از خادمین فعالیت دارند و تعداد نفرات فعال در هر شیفت ۷۵ نفر است؛ که من در بخش ذبح احشام مشغول به فعالیت هستم.»

دادو درباره قربانی‌های مردم در این دسته افزود: «مردم عزادار شرکت‌کننده در برنامه‌های عزاداری حسینیه اعظم زنجان از راه‌های دور و نزدیک قربانی‌های متعددی را به‌عنوان نذر و قبولی حاجات خود به حسینیه اعظم اهدا می‌کنند، شتر بزرگ‌ترین و بلدرچین و مرغ  کوچک‌ترین اهدایی ارادتمندان در این سال‌هایی است که من در اینجا ذبح می‌کنم یا به این دسته اهدا می‌شود. قربانی‌های ذبح‌شده توسط ماشین‌های ویژه حمل لاشه به کشتارگاه‌های سطح شهر منتقل شده و پس بعد از بسته‌بندی بهداشتی مکان‌های توزیع  که در مناطق مختلف شهر و استان دایر است  منتقل می‌شود. گوشت احشام ذبح‌شده توسط ۳۰۰ خادم در سه شیفت ۸ ساعته از ساعات اولیه عصر تاسوعا تقسیم‌بندی و بسته‌بندی می‌شود که در پایان بر اساس تقسیم‌بندی منطقه‌ای توزیع خواهد شد.»

این صنعتگر چاقوساز خاطرنشان کرد: «مسجد حسینیه اعظم زنجان شهرت و آوازه جهانی خود را مدیون مراسم و دسته‌های عزاداری است که در روز هشتم ماه محرم برای حضرت سیدالشهدا (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و یارانشان برگزار می‌شود. صداقت و اخلاص بنیان‌گذاران این مسجد و ارادت مردم زنجان به امام حسین (ع) عامل اصلی تداوم این حرکت بی‌نظیر است. این نظم و انسجام و یکپارچگی در عزاداری‌ها نقشی عظیم در ترویج فرهنگ حسینی و نمایش قدرت کشور دارد. این مراسم باشکوه و عظمت بی‌نظیرش هرساله تعداد زیادی از مسلمانان و عزاداران اباعبدالله‌الحسین (ع) را از نقاط مختلف و حتی مسلمانان غیرایرانی را به سوی خود جذب می‌کند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399070385

برچسب‌ها