اختصاص 450 میلیون ریال اعتبار برای مرمت بافت تاریخی روستای سرآقاسید

معاون میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری گفت: «برای تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای پلکانی سرآقاسید شهرستان کوهرنگ 450 میلیون ریال اختصاص پیدا کرد.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، کوروش بابائیان روز دوشنبه هفتم مهرماه 1399 با اعلام این خبر تأکید کرد: «این مبلغ از محل اعتبارات ملی در سال‌جاری برای تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ اختصاص داده شد.»

او افزود: «در دوره تعمیر و مرمت این بافت تاریخی، زمینه اشتغال مستقیم یک نفر فراهم شده است.»

معاون میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: «پروژه تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای سرآقاسید تا پایان سال‌جاری به‌بهره‌برداری می‌‍‌رسد.»

روستای پلکانی سرآقاسید در انتهای جاده کوهرنگ به شیخ‌علیخان و در دامنه‌ای مشرف به کوه هفت‌تنان واقع شده است. این روستا با معماری سنتی و پلکانی یکی از روستاهای دیدنی ایران است.

معماری روستای سرآقاسید به‌گونه‌ای است که حیاط هر خانه، پشت‌بام خانه زیرین است و خانه‌ها به‌صورت زنجیروار به‌هم متصل و دارای پیوستگی ویژه‌ای هستند.

این روستا به «ماسوله زاگرس» نیز شهرت دارد و از نظر معماری یکی از بی‌نظیرترین روستاهای فلات مرکزی ایران به‌ویژه در منطقه زاگرس مرکزی به‌شمار می‌رود. روستای سرآقاسید از توابع دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری در ۱۷۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139907073

برچسب‌ها