همکاری مثال‌زدنی بین مردم و مسئولان در فرآیند ثبت جهانی اورامانات

معاون میراث‌فرهنگی کشور از همکاری خوب مردم و مسئولان در فرآیند ثبت جهانی اورامانات/هورامان خبر داد و گفت: «خوشبختانه وفاق خوبی در این خصوص به‌وجود آمده است.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمد‌حسن طالبیان شامگاه روز پنجشنبه 10 مهرماه 99 در افتتاحیه نمایشگاه عکس «اورامان: دامان آسمان» که در محل خانه هنرمندان ایران در تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین نمایشگاهی، تصریح کرد: «برپایی نمایشگاه‌هایی که بتواند زیبایی‌های مناطق مختلف ایران را به تصویر بکشد اهمیت دارد. مهم است که این اتفاق‌ها بیفتد و همه مردم ارزش‌ها و زیبایی‌های این مناطق را ببینند.»

او اضافه کرد: «ثبت یک داستان است، فرآیند ثبت موضوع دیگری است و فرآیندی که برای ثبت جهانی اورمانات تا کنون انجام داده‌ایم، بسیار اهمیت دارد.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: «مردم در منطقه اورامانات متفاوت هستند، منطقه خود را دوست دارند و برای ثبت جهانی این پرونده کمک می‌کنند. ما این پرونده را به‌عنوان منظر معرفی کردیم که در آن معیشت مردم، کوچ، باغ‌داری، شکل ساختمان‌ها و ... همه در این پرونده دیده شده است.»

او گفت: «در هر منطقه دانش‌هایی وجود دارد که برخی از آن‌ها خاص هستند. به‌عنوان مثال شکل ساختمان‌هایی که در روستاهای منطقه وجود دارد بسیار عالی است. خوشبختانه در حال حاضر یک وفاق خیلی خوب بین مردم و دستگاه‌های مختلف به‌وجود آمده که همه آن‌ها اصول ساختمان‌سازی در آن منطقه را رعایت کنند.»

طالبیان تصریح کرد: «از برپایی این نمایشگاه بسیار خوشحالم و مطمئن هستم که از این نمایشگاه بازدیدهای خوبی به‌عمل خواهد آمد و هم‌چنین در فضای مجازی نیز این نمایشگاه به صورت پررنگ معرفی خواهد شد. ضمن این که این امید را دارم تا روند ثبت جهانی این منطقه به خوبی طی شود.»

او یادآور شد: «409 هزار هکتار وسعت منظر فرهنگی اورامانات در ایران است که البته در سال‌های آینده عراق هم می‌تواند به این پرونده اضافه شود. در روند ثبت این پرونده شاهد همکاری بسیار خوب مردم و نیز استانداران، فرمانداران، دهیاران و سایر مسئولان هستیم.»

تحت تأثیر هنر هنرمندان ایرانی قرار گرفته‌ام

حسام‌محمود مهدی‌علی ارزیاب یونسکو نیز در این مراسم در سخنانی گفت: «قبل از این که به ایران بیایم در باره ایران و هنرمندان ایرانی شنیده بودم اما وقتی به ایران آمدم کاملا تحت تأثیر هنر ایرانیان قرار گرفتم.»

او ادامه داد: «اگر قبل از سفرم به اورامانات، این نمایشگاه را می‌دیدم تصورم بر این بود که بسیاری از این عکس‌ها فتوشاپ است اما با دیدن اورامانات تصورم بر این است که زیبایی‌های این منطقه بسیار بیشتر از این است و این نمایشگاه شاید بخشی از زیبایی‌ها را به تصویر کشیده است.»

مهدی‌علی بیان کرد «این تصاویر البته تنها زیبایی‌های بصری منطقه را نشان می‌دهد در حالی که به اعتقاد من زیبایی اصلی در منطقه اورمانات مهربانی مردم و خون‌گرمی آن‌ها است.»

حسام محمود ادامه داد: «منظر فرهنگی ترکیبی از طبیعت، فرهنگ، انسان و میراث ملموس و ناملموس است. اعتقاد من بر این است که اورامانات ترکیب کاملی از این اجزا است که به صورت جامع کنار هم قرار گرفته‌اند.»

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوـایران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: «این دومین باری است که از هنرمندان کشور برای معرفی جاذبه‌های میراث‌فرهنگی کشورمان کمک گرفته می‌شود. این یک حرکت نو است و زمانی که برای جنگل‌های هیرکانی نیز نمایشگاه برگزار شد و ارزیاب‌های یونسکو آمدند برای آن‌ها نیز برگزاری نمایشگاه بسیار جالب توجه بود.»

نمایشگاه «اورامان: دامان آسمان» به مدت ده روز در خانه هنرمندان ایران دایر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399071078

برچسب‌ها