عملیات نورپردازی آیینه‌خانه مفخم بجنورد انجام شد

اجرای نورپردازی و تأمین امنیت معابر در مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد برای نخستین بار و هم‌زمان با هفته گردشگری انجام شد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، علی مستوفیان، معاون میراث‌فرهنگی این اداره‌کل روز شنبه 12 مهرماه 99 اظهار کرد: «به‌منظور انجام اقدامات زیرساختی در مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد، بالغ‌بر یک میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه شد که اجرای نورپردازی و تأمین معابر بخشی از این پروژه بود.»

او تصریح کرد: «این اقدام هم‌زمان با هفته گردشگری و برای نخستین بار برای این مجموعه فرهنگی تاریخی انجام شد.»

عمارت معروف به آیینه‌خانه مفخم به شماره ثبت 1167 یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در منتهی‌الیه شمالی خیابان شریعتی شهر بجنورد قرار دارد. در دوره قاجار بنای آیینه‌خانه همراه با آثار دیگری از جمله عمارت مفخم، کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه سردار مفخم را تشکیل می‌داده است.

این بنا در حدود 1300 هجری، هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین‌شاه به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم بجنوردی ساخته‌شده و به‌عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدارهای رسمی سردار با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و... مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399071238

برچسب‌ها